Home/E-commerce/Smyths Toys verbetert de koopervaring van zijn klanten met de Click & Collect oplossing van Zetes Smyths Toys verbetert de koopervaring van zijn klanten met de Click & Collect oplossing van Zetes Om zijn groei te verzekeren maakt de speelgoedhandel Smyths Toys gebruik van een efficiënte Click & Collect dienst, en doet daarvoor beroep op de ZetesAthena-oplossing om de operaties in de winkel te beheren. Dankzij de verbetering van de prijszetting en etikettering en anderzijds ook de optimalisering van het herbevoorradingsproces en de ontvangst van goederen kan het bedrijf jaarlijkse zware verliezen voorkomen. 2017-12-04Comment Smyths Toys is een van de belangrijkste speelgoedketens in het Verenigd Koninkrijk en Ierland. De keten telt er meer dan 100 winkels en is een van de snelst groeiende in de sector. Omdat het voortdurend nieuwe bijhuizen opende en nieuwe verkoopkanalen, wou het bedrijf zijn klanten op alle kanalen een coherente koopervaring bieden. De eerste samenwerking tussen Smyths Toys en Zetes dateert al van 2014, toen het bedrijf ZetesAthena koos om een Click & Collect dienst te implementeren. Als gevolg van het succes van deze eerste fase heeft het bedrijf bijkomende modules van ZetesAthena aangeschaft, om zo de procedures van prijsetikettering, het beheer van de voorraden (telcyclus) en de ontvangst van goederen te verbeteren. Toen Smyths Toys de Click & Collect dienst lanceerde, beloofde de keten aan zijn klanten een efficiënte afhaling, binnen de twee uur na registratie van de bestelling. In werkelijkheid heeft Smyths Toys die doelstelling ruimschoots overschreden aangezien het met ZetesAthena 95% van de bestellingen binnen het uur kon voorbereiden. De real time zichtbaarheid van de beschikbare voorraad in de winkel speelt een doorslaggevende rol bij de realisatie van deze prestatie. Doordat er gebruik gemaakt wordt van duidelijke instructies en nauwkeurige gegevens over de locatie van de voorraden, die doorgegeven worden naar de mobiele terminals van het personeel, kunnen de taken voor het uitvoeren van de bestellingen nauwkeuring en efficiënt beheerd worden. Wanneer een klant een artikel online bestelt en kiest voor Click & Collect, wordt de transactie onmiddellijk geregistreerd in SAP. Het systeem genereert een nieuwe bestelbon, die gedetailleerde informatie bevat over het artikel, het uur van afhaling en de aanbevolen locatie in de winkel. Het doorsturen van de bestelbon naar de mobiele terminals van het personeel in de winkel duurt minder dan 50 seconden. Als de klant zijn bestelling niet binnen de 48 uur afhaalt, zal ZetesAthena een retouraanvraag genereren; het stuurt een boodschap naar de klant om hem te verwittigen dat de bestelling geannuleerd werd. Een etiket wordt gedrukt en bevestigd op elk artikel dat afgehaald wordt via de Click & Collect dienst. Dat bevat een unieke streepjescode en de vermelding `putaway` (opslag). Op het moment van de afhaling wordt het etiket gescand en elk artikel gaat fysiek buiten. Dit systeem garandeert de betrouwbaarheid van het Click & Collect proces en van het bijhouden van de voorraad. Rob Wilson, Directeur Informatica bij Smyths Toys, verklaart: "Al meteen bij de eerste uitrol van de Click & Collect dienst was de return on investment onmiskenbaar, en de inkomsten stegen boven onze initiële verwachting. Het succes van deze eerste fase was zo groot dat wij beslist hebben om andere ZetesAthena modules aan te kopen om onze instore-processen nog te verbeteren". Het oude manuele proces slaagde er amper in om een coherente tarifering en etikettering bij te houden voor een 10.000 productlijnen. Met ZetesAthena zijn de prijsgegevens altijd up-to-date en de medewerkers in de winkel kunnen onmiddellijk gedetailleerde informatie over elk product raadplegen. Smyths Toys gebruikt nu trouwens slechts één type prijsetiket, tegenover tien voorheen. Wanneer de prijs daalt bij een promotie bijvoorbeeld, dan worden nieuwe etiketten gemakkelijk aangemaakt en worden de producten dienovereenkomstig opnieuw gelabeld. Smyths Toys vertrouwt ook op ZetesAthena om zijn procedure voor de ontvangst van de goederen te moderniseren. Voortaan wordt elke winkel via een melding op het mobiele toestel verwittigd van de producten die in de dagelijkse levering zitten. Buiten het feit dat de inhoud van de levering toegelicht wordt, vertelt dit systeem ook aan de medewerkers welke artikels in de schappen een onmiddellijke herbevoorrading vereisen, en waarvan het uitpakken prioritair is, zodat lege schappen en uitgeputte voorraden vermeden worden. ZetesAthena versterkt de verliespreventie nog meer dankzij gecentraliseerd voorraadbeheer. Deze functie liet Smyths Toys toe om een permanente inventarismethode in te voeren, waardoor de kosten en de ongemakken vermeden worden waarmee de jaarlijkse inventarisatie gepaard gaat. Newsletter Schrijf je in voor onze newsletter en check al het nieuws over e-marketing, startups, digital agencies,… Enter your Email address