Spreekt u Snapchat?

De meeste ondernemers zijn al vertrouwd met LinkedIn, Facebook en Twitter. Sommige van hen wagen zich ook aan Instagram en Pinterest. Toch zouden de bedrijven waarvan het doelpubliek tussen de 12 en 25 jaar is, ook baat kunnen hebben bij een Snapchat account. Daarom deze korte handleiding.

post-image-3

Wat is Snapchat?
Met Snapchat kunt u foto`s en video`s (snaps) delen met uw vrienden. De applicatie werkt enkel op de smartphone. Wat Snapchat speciaal maakt is dat u kunt bepalen hoe lang uw vrienden uw content kunnen zien. Meestal is dat slechts enkele seconden. Zo moet u niet bang zijn om ook gênante dingen te delen. Opgelet echter: uw vrienden kunnen nog altijd een schermafdruk (screenshot) nemen. U komt het wel te weten.

Hoe werkt Snapchat?
De beste manier om te begrijpen hoe Snapchat werkt, is de app te downloaden op uw smartphone. De app zal vragen om uw contacten te mogen zien en zal de personen herkennen die al gebruik maken van Snapchat.

Dit zijn enkele functies die u kunt tegenkomen wanneer u de app doorloopt:

  • Snapcodes: QR codes waarmee u gemakkelijk vrienden kunt toevoegen op Snapchat.
  • Filters: U kunt heel wat dingen aan uw snaps (foto`s en vidoe`s) toevoegen, zoals geluidjes maar ook de bekende hondenoren.
  • Emoji`s - Stickers: Uw foto is niet volledig zonder een emoji of sticker! Een advies evenwel: vermijd logo`s van bedrijven.
  • -Geofilters: Hiermee kunt u laten zien waar u bent en wat u doet. Bent u in Rotterdam bijvoorbeeld, dan zal Rotterdam bovenaan uw foto verschijnen

Hoe lang blijft een snap zichtbaar?
In tegenstelling tot postings op Facebook of tweets, blijven snaps niet eeuwig bestaan. U zendt een snap aan verschillende contacten, en die kunnen hem slechts enkele seconden zien. Een interessante functie voor bedrijven is `My Story`. In My Story blijven de snaps zichtbaar gedurende 24 uur. Dat is vooral interessant voor een evenement of een bepaalde promo.

Hoe Snapchat gebruiken voor marketing doeleinden?
De vraag die u zich ongetwijfeld stelt: hoe kan ik Snapchat gebruiken voor mijn bedrijf? Uiteraard is de eerste voorwaarde dat uw bedrijf zich richt tot een jong publiek (12 tot 25 jaar). Een begrafenisondernemer zal niet veel kunnen doen met Snapchat. Ten tweede moet u, zoals op alle andere platformen, iets te zeggen hebben, content hebben om te delen. Indien u enkel promoties deelt, zal u niet veel fans winnen.

Welke content werkt het beste op Snapchat?

  • Jonger reporters die verslag uitbrengen over een evenement
  • Tips voor het dagelijkse leven
  • Promo`s of nieuwe producten op creatieve wijze voorstellen



 

Back to top button
Close
Close