Hoe de Belg de m-commerce negeert

Het aantal online bedrijven kende in België een explosieve groei, met 30% meer vitrines in 5 jaar tijd. Amper 13% van die sites is echter geoptimaliseerd voor mobiele toestellen. Een triest record. Analyse van de cijfers van de laatste barometer voor de Belgische e-commerce sites.

post-image-3

Het aantal e-commerce sites kende in 5 jaar tijd een fikse groei, van 30%. België telt vandaag een 900.000 actieve adressen, waarvan de grote meerderheid (679.459) over een ".be" extensie beschikt. Dat blijkt uit het laatste Internetbarometer van de specialist in databasemanagement Email-Brokers, die de evolutie onderzoekt van de aanwezigheid en activiteit van Belgische bedrijven op het internet.

Van 27.541 Belgische e-commerce sites, vermeld in 2012, ging het naar meer dan 50.000 platformen, waarvan meer dan 31.000 afkomstig uit Vlaanderen, iets meer dan 14.000 uit Wallonië en ongeveer 4.700 uit Brussel. Een versnelling die zich vooral aftekende in het zuiden van het land, dat fel achterbleef in verhouding tot Vlaanderen.

De stijging van het aantal e-commerce sites in België is uitstekend nieuws voor de economie in het algemeen en de tewerkstelling in het bijzonder. Volgens de Europese Commissie worden er voor elke post die verloren gaat bij de traditionele economie 2,6 nieuwe jobs gecreëerd in de digitale beroepen.

Vitrines al te vaak van het buitenland en weinig mobiel
Alhoewel deze adressen voornamelijk bestemd zijn voor professionele sites (553.166), is de meerderheid van de ".be" URL`s niet in handen van Belgische bedrijven! Voor iets meer dan 102.000 e-commerce adressen met een ".be" extensie telde Email-Brokers meer dan 52.000 ".be" van buitenlandse origine, en dan met name van Nederland!

Een andere opvallende vaststelling die uit de barometer blijkt: amper 13% van de e-commerce sites is geoptimaliseerd om correct weergegeven te worden op het kleine scherm van de smartphone.

Een erg sociale Belgische e-commerce
Goed nieuws is dan weer dat België vooraan staat in het Europese peloton wat de aanwezigheid van de winkels op de sociale netwerken betreft. De Belgische ondernemer, die in 2012 nog "het minst sociaal" leek, behoort nu tot de actiefste bij de sociale netwerken!

Het aantal blogs -forums is dan weer gedaald in de laatste 5 jaar (9% van de sites bood er een aan in 2012 tegenover amper 4,7% nu). Dat zijn dus een 40.000 blogs en forums die gewoon verdwenen zijn.

De Belgische bedrijven hebben dus hun communicatie naar de sociale netwerken verplaatst, vermits 32% van hen er nu actief is (tegenover 2,4% in 2012). Deze trend stuwt ons land naar de top van de Europese koplopers, vlak na Spanje!

Waalse vitrines beperken zich nog teveel tot de Franstalige markt
Benadrukken we nog enkele andere conclusies die de barometer aan het licht brengt. De meerderheid van de Waalse e-commerce sites beperkt zich nog altijd tot het vertonen van de pagina`s in het Frans, en beperken zo hun business tot een Franstalige markt (170.000 eentalige sites). Dit in tegenstelling tot de Nederlandstalige e-commerce sites (8.000) waarvan een grote meerderheid vertaald is in twee talen of meer.

De ondernemers zijn zich ook bewust geworden van het feit dat een online aanwezigheid regelmatig onderhouden moet worden. Terwijl 86% van de Belgische sites in 2012 minder dan één keer per jaar onderhouden werd, is dat percentage gedaald tot 58%.

"Naast een bijkomend verkoopkanaal betekent het web een waardevolle vitrine voor onze bedrijven, die zich zo beter bekend kunnen maken, zelfs op het ultra-plaatselijke vlak, onder andere via geolocalisering, wat het gedrag van de gebruikers transformeert", besluit William Vande Wiele. Maar niet iedereen lijkt dat begrepen te hebben, "vermits 76% van de bedrijven die in 2016 failliet gingen, niet online aanwezig was"...

 

Back to top button
Close
Close