79% van de Belgische kmo's inkomsten haalt uit sociale media

FedEx heeft de resultaten van haar tweede FedEx KMO Export Report[1] gepubliceerd. De enquête, afgenomen door Harris Interactive, bevroeg 4.500 Europese kmo's. Dit jaar werden voor de eerste keer Belgische kmo’s opgenomen. Het verslag focust op kmo’s die exporteren en toont aan dat handel via mobiele toestellen en sociale media bijna evenveel inkomsten genereert als traditionele e-commerce. Belgische kmo's zijn in vergelijking met andere Europese landen het meest optimistisch over de toekomstige groei van e-commerce en export.

post-image-3

België is altijd al een belangrijke speler geweest in de wereldwijde export. 33% van de Europese exporterende kmo's drijft handel met België, wat van ons land de op twee na populairste markt voor intra-Europese export maakt, net na Duitsland en Frankrijk. Als we ons buigen over de export vanuit België, dan toont de studie van FedEx aan dat meer dan de helft (52%) van hun inkomsten uit internationale handel komt.

Door het sterk ontwikkelde wegennet in België is grondtransport er het populairste exportkanaal (89%), gevolgd door treintransport (40%).

Voor Belgische kmo's is de toekomst van handel sociaal

E-commerce heeft de manier veranderd waarop klanten winkelen, maar heeft ook de globale bedrijfswereld veranderd. Belgische kmo's vormen hier geen uitzondering op. Volgens het verslag haalt 85% van de Belgische exporterende kmo's inkomsten uit e-commerce via desktops, goed voor 16% van hun totale inkomsten. Zij hebben tevens het hoogste percentage B2B e-commercetransacties van alle bevraagde landen te hebben, goed voor 67% van de inkomsten (t.o.v. slechts 34% voor het Europese gemiddelde).

De grootste verrassing is dat de inkomsten uit sociale media en mobiele toestellen (respectievelijk 13 en 14% van de totale inkomsten van kmo's) zeer nauw aansluiten bij de inkomsten uit e-commerce (16%). In totaal verkoopt 79% van de exporterende kmo's in België zijn producten via mobiele toepassingen (t.o.v. 65% voor het Europese gemiddelde). Hetzelfde percentage kmo's biedt klanten de mogelijkheid om via sociale media aankopen te doen.

De bevraagde Belgische kmo's zijn zich bewust van het belang van deze digitale kentering en van de keuze voor een betrouwbare en degelijke logistieke dienstverlener. Volgens het verslag heeft 55% van de bevraagde Belgische kmo's die een toename in e-commerce-activiteiten meldden, snellere bezorgdiensten nodig.39% is bereid hier voor te betalen.

Back to top button
Close
Close