Mobiele apps kennen een terugval in Europa

In Europa is het verkeer naar websites, die geraadpleegd worden vanop de smartphone, tussen 2014 en 2016 meer dan verdubbeld. Nochtans lijkt er een plafond bereikt te zijn wanneer men de adoptie en het regelmatig gebruik beschouwt van mobiele applicaties in Frankrijk, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk. Dat is wat blijkt uit een recent onderzoek van Adobe Digital Insights.

post-image-3

Europa lijkt daarmee de trend te volgen van het verwijderen van mobiele apps, die al in de Verenigde Staten begonnen was, en waar men een terugval met 38% noteert sinds 2014. Het gebruik van apps van zijn kant is met 28% gezakt. In Europa stagneert de groei van het aantal installaties van apps duidelijk, met een daling van 5% in diezelfde periode. Men merkt echter een lichte stijging met 4% van het openingspercentage van apps. De landen in West-Europa zoals het Verenigd Koninkrijk en Frankrijk kunnen zich dus aan een daling verwachten gelijkaardig aan die in de Verenigde Staten.

De groei van het wereldwijde verkeer gegenereerd door applicaties en mobiele toestellen kende in januari een groei van 9%. Die is vooral te danken aan de verkoop van mobiele toestellen tijdens de kerstperiode. Deze verkeerspiek werd in februari onmiddellijk tot nul herleid, en zal dit jaar niet meer geëvenaard worden.

Applicaties met Accelerated Mobile Pages
Tegenover de algemene daling van het gebruik van apps, zijn het de Google Accelerated Mobile Pages (AMP) die de toekomst hebben. Sinds april 2016 is het aantal Google AMP pagina`s dat geraadpleegd werd, bijna vervijfvoudigd. Het vertegenwoordigt momenteel 7% van alle clicks naar nieuwsartikels wereldwijd. Het verkeer bereikte zijn hoogtepunt in november, met een stijging van 896% voor de Google AMP`s die verband hielden met de Amerikaanse presidentsverkiezing.

"50% van de applicaties wordt nog altijd meer dan 10 keer gebruikt na de download. Er bestaan dus nog altijd opportuniteiten voor de merken, want de belangstelling van mobiele gebruikersgroepen blijft bestaan. Indien de marketeers erin slagen om de mobiele apps op de juiste wijze toe te passen, dan zullen zij op herhaalde bezoeken kunnen rekenen en een grotere klantenbinding. In dat perspectief moeten de merken absoluut een ervaring van de app en van de navigatie bieden die aantrekkelijker en relevanter is voor de gebruiker - of het nu gaat om een meer gepersonaliseerde ervaring, of de integratie van nieuwe technologieën zoals mobiele portefeuilles of het gebruik van tags", legt John Watton uit, EMEA Marketing Director bij Adobe.

Evoluties op wereldwijd gebied
Het onderzoek toont tevens aan dat de adoptie van de smartphone 34% sneller stijgt in ontwikkelende landen dan in de rijke landen. De groei van het gebruik van het internet heeft weliswaar een verzadigingsniveau bereikt in Europa en de Verenigde Staten, maar de sterke groei van het aantal smartphones verkocht in Indië, China en Brazilië is de enige reden voor de stijging van het aantal internetgebruikers in deze landen.

De adoptie van de smartphone in Zuid-Amerikaanse landen is de snelste. In landen zoals Brazilië en Argentinië is het aandeel van het verkeer via smartphones gemiddeld met 43% gestegen tegenover het vorige jaar. Tegelijkertijd is het aandeel van het verkeer via tablets in alle onderzochte landen in 2016 gezakt of gestagneerd. In de Verenigde Staten daalde het met 19% en ging het van 10% in 2014 naar 8% in 2016. In het Verenigd Koninkrijk, in Frankrijk en Duitsland is het verkeer via tablets gemiddeld met 2% getaald tussen 2014 en 2016. In Europa geschiedt slechts 10% van de online raadplegingen via een tablet.


Back to top button
Close
Close