Hoe generatie Z onzeker is over de toekomst

Amper de helft van de jongeren van generatie Z zou een precies idee hebben over hun toekomstig beroep, zo blijkt uit een recent onderzoek. Een vreemde paradox, vermist zij allemaal opgegroeid zijn in een wereld geregeerd door informatie en technologieën.

post-image-3

Een recent onderzoek, uitgevoerd door onderzoeksbureau Edelman Intelligence voor rekening van Adobe, "Gen Z in the Classroom: Creating the Future", herinnert eraan dat creativiteit en de technologieën een steeds belangrijkere rol spelen bij de toekomstige loopbanen van studenten. En toch heeft slechts 51% van de jongeren een idee van zijn toekomstig beroep.

De jongeren van generatie Z -die zich omschrijven als intelligent, creatief, harde werkers- zijn dan ook ongerust over hun professionele toekomst, 40% ervan geeft immers toe zich er niet klaar voor te voelen. Wat niet verwonderlijk is, aangezien 94% van de leerkrachten toegeeft dat deze jongeren totaal onverwachte beroepen zullen uitoefenen.

Gezien deze omstandigheden is meer dan de helft (57%) van de leerkrachten het erover eens dat er een evolutie nodig is in de bestaande  cursussen, en de meerderheid (65% van studenten en 79% van de leerkrachten) meent dat het nog het beste is "om al doende te leren" en dat praktijk primeert op theorie.

"De studenten van generatie Z zijn allemaal opgegroeid in een wereld geregeerd door informatie en technologieën", legt Tacy Trowbridge uit, Education Programs bij Adobe. "De Z`s en hun leerkrachten zijn het erover eens: er gaat niets boven leren uit de praktijk, en de cursussen moeten evolueren om de studenten hun creativiteit te laten uitdrukken en hen erop voor te bereiden om een voortdurend veranderende wereld aan te kunnen."

Back to top button
Close
Close