9 Belgen op 10 worden geconfronteerd met foutieve commerciële informatie op het internet

Een onderzoek van iVox, uitgevoerd voor rekening van goudengids.be, toont aan dat de bedrijven potentiële klanten recht in de armen van hun concurrenten jagen.

post-image-3

De bedrijven duwen potentiële klanten in de armen van hun concurrenten. Dat is het verrassend resultaat van een onderzoek, uitgevoerd door het onafhankelijk onderzoeksbureau iVox bij 2000 Belgen, in opdracht van goudengids.be. De Belgen die online en op het mobiele toestel commerciële informatie zoeken worden vaak geconfronteerd met onvolledige of verouderde informatie. Zo belanden zij vaak bij een andere dienstverlener of handelaar dan degene die ze oorspronkelijk in gedachten hadden.

De belangrijkste conclusies:

  • PRAKTISCH: 98% van de Belgen zoekt naar openingsuren, 96% naar adressen en ligging op een kaart.
  • ONDERWEG: 2 Belgen op 3 zoeken deze informatie wanneer zij onderweg zijn, meestal vanop hun smartphone (56%) en/ of hun GPS (54%).
  • ONLINE/ OFFLINE: 3 Belgen op 5 bezoeken een verkooppunt na informatie online gevonden te hebben.
  • MEERDERE PLATFORMEN: 98% van de Belgen zoekt deze informatie op Google, 66% op goudengids.be, 60% op Facebook, 42% op Openingsuren.be en 40% op 1207.
  • HORECA & RETAIL: de Belg zoekt vooral naar informatie over de horeca (93%) en diensten (92%) maar ook naar kledingwinkels (88%), supermarkten (87%) en vrije beroepen (85%).
  • ONVOLLEDIG/ VEROUDERD: wanneer zij online zoeken, vinden 9 Belgen op 10 onvolledige of verouderde informatie; bijna 4 op 5 worden naar een website gevoerd die buiten dienst is.

Foutieve informatie jaagt potentiële klanten in de armen van concurrenten
De explosieve groei aan online platformen brengt ook een stijging van foutieve commerciële informatie met zich mee. "De online platformen nemen vaak gegevens over van fysieke winkels, dienstverleners of handelaars zonder die te controleren. Verouderde of foutieve informatie wordt hierdoor erg snel verspreid op het web. Een online scan van 2000 Belgische bedrijven leert ons dat van de bedrijven die op een online platform aanwezig zijn, 58% er met foutieve gegevens staat. Dit cijfer stijgt zelfs tot 99% bij de bedrijven die op drie platformen aanwezig zijn", legt Wim Vermeulen uit, Marketing Director bij goudengids.be.

"Het is echt onmogelijk voor de ondernemer om zijn gegevens manueel te beheren op elk online platform. Nochtans jagen deze incorrecte gegevens potentiële klanten in de armen van de concurrenten. Dat is waarom goudengids.be Presence Manager lanceert", vervolgt Wim Vermeulen. "Presence Manager stelt de KMO in staat om zijn profiel met één enkele klik te verbeteren, aan te vullen en te updaten op meer dan 20 platformen zoals Google, Facebook, openingsuren.be en Garmin".

Goudengids.be lanceert de nieuwe oplossing midden maart, in exclusief partnerschap voor België met het Amerikaans bedrijf Yext dat, met zijn meer dan 500.000 klanten wereldwijd, koploper is op de markt van `location data management`.

De Belgen zoeken informatie op het internet vooraleer een fysieke winkel te bezoeken - 2 op 3 doen die opzoeking zelfs onderweg
Het verband tussen de bezoeken en het online en offline aankoopgedrag is onderwerp van een levendige discussie. Het onderzoek van iVox voor goudengids.be bevestigt dat het internet een belangrijke informatiebron is voor de Belgen vooraleer naar fysieke winkels of naar dienstverleners te gaan: 3 Belgen op 5 bezoeken een verkooppunt na online informatie ingewonnen te hebben; 2 Belgen op 3 zoeken deze informatie zelfs onderweg. Een vaststelling die volledig past in de trend van `webrooming`, waarbij de gebruiker vanuit zijn zetel een keuze maakt van wat hij wil, en het vervolgens in de winkel gaat aankopen.

De Belg is op zoek naar koopjes wanneer hij online informatie zoekt
De Belg is pragmatisch: hij zoekt het vaakst naar (1) openingsuren, (2) adressen, (3) de ligging op een landkaart en (4) telefoonnummers.  Onze reputatie als koopjesjagers wordt bovendien bevestigd: 88% van de Belgen is op zoek naar promo`s, 6 Belgen op 10 zoeken minstens één keer per maand op of een bepaald product verkrijgbaar is en evenveel Belgen zoeken naar een overzicht van een product en/ of vergelijkingen van producten. Zij vinden echter niet altijd wat zij zoeken: gemiddeld meent 1 Belg op 10 (11,6%) dat de praktische informatie over bedrijven moeilijk te vinden is, en bijna 2 Belgen op 5 (38,8%) denken hetzelfde voor de informatie over producten.

De Belg raadpleegt verschillende platformen, waaronder -verrassend- ook Facebook
Google is het zoekplatform bij uitstek voor de Belg (98%), gevolgd door verschillende plaatselijke online platformen (40 tot 66%) zoals openingsuren.be, 1207 of goudengids.be. De verrassing komt echter van de sociale media: 3 Belgen op 5 doen hun opzoekingen op Facebook, de jongsten (69% bij de 17 tot 34-jarigen) meer dan de ouderen (51% bij de 35 tot 50-jarigen). Dit toont aan in welke mate Facebook vandaag zijn rol als social media overschrijdt en steeds meer een algemene bron van informatie wordt.

De Belg wordt op het internet geconfronteerd met onvolledige en verouderde commerciële informatie
Het zal niet verbazen vast te stellen dat de Belg online vooral informatie zoekt over de horeca (93%, vb. cafés, restaurants, hotels) en diensten (92% vb. post, bank, gemeente), gevolgd door kledingwinkels (88%), supermarkten (87%) en vrije beroepen (85%, vb. een arts, advocaat, notaris, architect).

Deze online opzoekingen zijn echter een bron van frustratie. 9 Belgen op 10 worden geconfronteerd met onvolledige of verouderde commerciële data; meer dan 8 Belgen op 10 moeten verschillende keren klikken vooraleer de gezochte webpagina te vinden of krijgen informatie over concurrenten sneller dan over het oorspronkelijk gezochte verkooppunt. Meer dan 7 Belgen op 10 belanden zelfs op een website die buiten dienst is. Er is werk aan de winkel!

Back to top button
Close
Close