Home/Mobile marketing/Samsung of LG: wie springt erboven uit? Samsung of LG: wie springt erboven uit? De twee grote Zuid-Koreaanse concurrenten Samsung Electronics en LG Electronics hebben zondag hun nieuwe smartphones voorgesteld op Mobile World Congress in Barcelona, met om ter meeste nieuwigheden om zich staande te houden op een uiterst concurrentiële markt. 2016-02-23Comment De LG-groep, die verleden jaar geld verloor met mobiele toestellen, heeft de G5 voorgesteld, zijn eerste modulaire smartphone, met een geluidssysteem van Bang & Olufsen en een 135°-lens. Samsung van zijn kant heeft opnieuw geopteerd voor twee versies van zijn Galaxy S smartphone, de Galaxy S7 met een plat scherm van 5,1 inch en het andere een "Edge" variant met een gebogen scherm van 5,5inch. Het principe van de modulaire smartphone van LG bestaat er in om aparte modules te combineren die de gebruiker naar believen kan wisselen. Samsung, dat marktaandeel hoopt te heroveren, had de baas van Facebook naar zijn stand gebracht voor een verrassingsbezoek. Mark Zuckerberg heeft de verdiensten van augmented reality opgehemeld. Honderden mensen hebben zich op het tafereel gestort om deze gebeurtenis vast te leggen. Analisten en beleggers hebben de functies van het nieuwe LG-toestel verwelkomd. Zij menen dat die voldoende vernieuwend zijn om de verkoop terug aan te zwengelen. Tegenover het aanbod van Samsung staan zij echter wantrouwig, omdat de vooruitgang daar maar marginaal is. Erboven uit springen"Ik meen dat het mogelijk is dat de mobiele afdeling van LG zich herstelt door de lancering van zijn nieuw product, vermits de G5 voor belangrijke veranderingen zorgt", is het commentaar van Park Jung-hoon, portefeuillebeheerder bij HDC Asset Management. "De Galaxy S7 daarentegen maakt niet de indruk een stormloop te veroorzaken", voegde hij eraan toe. Die laatste toestellen, waarvan een deel voorzien is van de Exynos processor van Samsung en de rest van een Snapdragon 820 van Qualcomm, hebben een design dat bijna identiek is aan dat van hun voorgangers. Nu de wereldwijde groei van de smartphones vertraagt, verwacht onderzoeksbureau TrendForce dat de leveringen van Samsung dit jaar met 4% zullen dalen, met een afkalving van zijn marktaandeel tot 22,2%. "Het moeilijke op de zeer uniforme smartphonemarkt is zich te onderscheiden. Bekijkt men design en functies, dan lijken alle toestellen op elkaar en worden hetzelfde gebruikt", zo verklaart Bob O`Donnell, voorzitter van Technalysis Research. "De uitdaging is dus om dingen te vinden die erboven uit springen". Newsletter Schrijf je in voor onze newsletter en check al het nieuws over e-marketing, startups, digital agencies,… Enter your Email address