Facebook rolt Audience Optimization uit, een nieuwe goudmijn voor de targeting

Facebook heeft de uitrol aangekondigd van een nieuwe tool voor organische targeting, die een groot succes zou moeten kennen bij de beheerders van Facebookpagina`s.

post-image-3

Onder de naam Audience Optimization werden drie nieuwe functies geïmplementeerd: twee om de targeting van uw publicatie te bewerken ("targeting van de newsfeed" en "beperking van het publiek"), en een derde om de performantie ervan te analyseren ("Statistieken van het bezoek").

Bestudeer en definieer vooraf uw publiek en/of uw persona`s nauwkeurig. U zal een resem data met betrekking tot uw publiek weervinden in de statistieken van de pagina en via Audience Insights (http://facebook.com/ads/audience_insights).

Activering van de tool
Facebook heeft de gewoonte om de uitrol van zijn nieuwe functies te starten op de Engelse versie van de site. Wil u in primeur genieten van alle nieuwigheden, dan raad ik u aan om het sociale netwerk te gebruiken in de taal van Shakespeare. Het is echter mogelijk dat u nog geen toegang hebt tot de nieuwe tool, maar dat zal niet lang meer duren.

Om standaard van alle nieuwe functies te kunnen genieten, moet uw pagina meer dan 5000 "vind ik leuk" hebben. Is dat niet het geval, dan kunt u het manueel activeren. Ga naar uw pagina, klik op "Instellingen" bovenaan rechts, en op de algemene pagina rechts zoekt u naar de lijn "Bezoekers van de newsfeed en zichtbaarheid van de postings". Klik op "Wijzigen", vink de wijzigingen aan en sla ze op.

Wanneer u een posting voor de pagina aanmaakt, klikt u op het icoon van de doelgroep. Een nieuw venster wordt geopend met twee tabblaadjes: "Targeting van de newsfeed" en "Beperking van het publiek".

Targeting van de newsfeed
Dit eerste luik laat u toe om interessegebieden te bepalen (inbegrepen andere pagina`s), socio-demografische criteria, talen, en zelfs het opleidingsniveau of de relatiestatus van de mensen waarop uw posting gericht is. Nog meer targeting criteria zouden na verloop van tijd toegevoegd worden aan deze functie.

Targeting in de newsfeed betekent hier echter niet het bereik van uw posting beperken tot dat bepaald publiek. De bedoeling is om Facebook op het juiste spoor te zetten zodat het gekozen publiek het meeste kans maakt om de content in zijn newsfeed te zien.

Beperking van het publiek
Het tweede tabblad laat echter toe, met minder opties weliswaar, om het publiek te beperken waarvoor uw posting bedoeld is.

In tegenstelling tot de targeting van de newsfeed, zal het beperken van het publiek het bereik van uw posting wel degelijk limiteren tot de afgebakende groep mensen. Hierdoor kan men bijvoorbeeld de zichtbaarheid van een posting beperken tot een bepaalde leeftijdsgroep of land X of Y.

Stippen we hierbij aan dat deze functie voorheen ook al bestond, maar dat zij voortaan deel uitmaakt van Audience Optimization.

Statistieken van het bezoek
Dit is eigenlijk de interessantste nieuwigheid. Facebook kondigt aan dat het per posting statistieken ter beschikking zal stellen met betrekking tot de gebruikte targeting. Zo hebt u de mogelijkheid om de gesegmenteerde performantie van uw postings te analyseren op basis van de geselecteerde interessepunten.

U hebt toegang tot deze optie via de tab "Statistieken" van uw pagina. Klik op een van de postings die het voorwerp uitmaakten van een optimalisatie van het publiek, en u vindt er de gegevens met betrekking tot de posting in kwestie.

Zelfs als uw postings niet (heel) veel engagement losmaken, dan nog is deze functie een echte goudmijn die u zal toelaten om uw publiek nog iets beter te begrijpen, en zo de performantie van uw toekomstige postings te verbeteren, met verfijnde optimalisatie criteria.

Stippen wij hier ook even aan voor de gebruikers van de Engelse versie dat er in de Ads Manager van Facebook al een tool bestaat die "Audience Insights" heet. De naam is wel hetzelfde (bedankt, Facebook, voor de verwarring!), maar het gaat om iets heel anders.

Waarom Audience Optimization gebruiken?
Wanneer u een kwalitatieve kennis hebt van uw publiek, persona`s en de goede praktijken van ad hoc targeting, zult u uw postings efficiënt kunnen richten op uw doelpubliek, hun impact op het engagement en het klikgehalte kunnen analyseren, beter kunnen begrijpen hoe uw publiek reageert, uw criteria kunnen perfectioneren en uiteindelijk de mensen kunnen bereiken die het meeste kans maken om geïnteresseerd te zijn in uw content.

De nieuwe gegevens die beschikbaar zijn om de performantie van uw geoptimaliseerde postings te analyseren, zullen u niet alleen toelaten om uw publiek beter af te bakenen, maar ook om gebruik te maken van extra gegevens om reclamecampagnes uit te rollen.

Hou echter in gedachten dat de tool uw bereik niet beperkt, maar u toelaat om prioriteiten te leggen, te optimaliseren. Facebook geeft hier een extra tool voor de paginabeheerders die het onderste uit de kan willen halen. Het gebruik ervan houdt de facto een meer tijdrovende voorbereiding in van de postings, zoals dat ook het geval was toen het een must werd om native op de verschillende sociale netwerken te werken.

 

Door Denys Malengreau





Back to top button
Close
Close