92% van de bedrijven negeert de "Eengemaakte digitale markt"

Een overgrote meerderheid van de bedrijven in Europa (92%) geeft toe niet op de hoogte te zijn van de invoering van de "eengemaakte digitale markt", een Europese wetgeving die het leveren van online diensten en goederen moet standaardiseren.

post-image-3

Een onderzoek, uitgevoerd op vraag van Ricoh Europe, toont aan dat de bedrijven in Europa niet klaar zijn voor de invoering van de eengemaakte digitale markt, een Europese wetgeving die het leveren van online diensten en goederen moet standaardiseren.

Miljoenen bedrijven staan dan ook op het punt om de voordelen te mislopen die de nieuwe regels zouden moeten brengen, en veronachtzamen zo een bijdrage aan de Europese economie die op 415 miljard euro geschat wordt.

Slechts de helft van de bedrijven (51%) geeft toe al gehoord te hebben van het voorstel tot eengemaakte digitale markt van de Europese Unie. Een markt die einde 2016 van kracht zou moeten worden en die de Europese online markt zal standaardiseren zodat dezelfde content, producten en diensten in alle landen aan dezelfde prijs beschikbaar worden.

Het onderzoek, dat bij 1 360 bedrijfsleiders in heel Europa uitgevoerd werd, toont bovendien aan dat de landen die het minst op de hoogte zijn van deze nieuwe wetgeving, de Scandinavische landen zijn (28%), België / Luxemburg (29%) en Portugal (30%).

De opdrachtgever van het onderzoek besluit hieruit dat dit gebrek aan kennis en voorbereidheid verontrustend is, vermits vandaag slechts 7% van de Europese kmo handel drijft met het buitenland: een cijfer dat zou moeten stijgen, wil de Europese economie tot bloei komen.

"Door nu al hun processen te rationaliseren, te digitaliseren en te normaliseren, zullen de Europese bedrijven die oog hebben voor de toekomst, beter in staat zijn om zich van de concurrentie te onderscheiden. Een noodzakelijke stap indien Europa plaatselijke digitale giganten wil creëren die kunnen concurreren op het internationale toneel, dat door Amerikaanse en steeds vaker ook Chinese bedrijven gedomineerd wordt", zo besluit Eric Gryson, CEO Ricoh Belgium / Luxemburg

Back to top button
Close
Close