De Belgische M-Commerce geschat op 2 miljoen € voor 2014

De M-commerce, of mobiele handel, die alle verkopen en aankopen omvat van producten en diensten uitgevoerd vanop een smartphone of tablet, neemt in België in omvang toe.

post-image-3

Volgens de jaarlijkse studie van BeCommerce, de Belgische vereniging van online handelaren, biedt immers 55% van de webwinkels zijn producten en diensten aan via mobiele toestellen, wat bijna 4 keer meer is dan in 2011 (15%). In 2014 zetten de schattingen van BeCommerce het globale omzetcijfer van de e-commerce op 2,2 miljard euro waarvan 9,7% gerealiseerd via mobiele handel, wat neerkomt op meer dan 213 miljoen euro. Ter vergelijking, het omzetcijfer van de e-commerce bedroeg in 2013 1,9 miljard euro, waarvan 126 miljoen euro (8,8%) gerealiseerd via mobiele handel. En het potentieel van mobiele handel is groot. In de Verenigde Staten alleen al vertegenwoordigt het omzetcijfer ervan 18% van de totale online verkoop.

In de top 5 van artikels gekocht via M-commerce staan:

  • kleding
  • binnenhuisinrichting
  • artikelen rond toerisme (vliegtuigtickets, enz.)
  • speelgoed
  • schoonheidsproducten

Volgens het onderzoek heeft de helft van de ondervraagde Belgische e-handelaren voor het eerst in drie jaar gezegd over een zich aanpassende mobiele website te beschikken (responsive design), en zo te beantwoorden aan de behoeften van de smartphone gebruikers. De site past zich dus aan de kleine afmetingen van het scherm van tablets en smartphones aan en de buttons zijn gemakkelijker te gebruiken.

In 2013 was 75% van de online handelaren tevreden over de resultaten van zijn mobiele handel, wat een stijging is met 18% tegenover 2011. Zij beschouwen de M-commerce eerder als een manier om hun klanten beter te dienen, dan als een middel om meer te verkopen, zelfs al is het aantal webwinkels dat met zijn mobiele handel een omzetcijfer realiseert van 10% en meer in 2013 verdubbeld vergeleken met het jaar tevoren. Waar in 2011 bijna de helft van de webwinkels (48%) aangaf niet met m-commerce  te willen beginnen, is  dat in 2013 nog maar 18%. Deze afwezigheid is vooral te danken aan het verlangen om de online verkoop op de computer eerst nog te optimaliseren, vooraleer de stap naar de mobiele handel te zetten.

De mobiele applicatie (app): een bijkomende dienstverlening aan de e-shopper

Tegelijk met de mobiele website biedt 50% van de webwinkels zijn gebruikers ook een mobiele app aan. Deze applicaties laten de e-shopper toe om nog gemakkelijker te bladeren op zijn smartphone en vergemakkelijken het raadplegen van een cataloog of het doen van een aankoop.

De besturingssystemen bij uitstek voor de mobiele apps zijn iOS (66%), vervolgens Android (60%) en tot slot Windows (33%). Android heeft weliswaar een opmerkelijke doorbraak gekend in 2013 door met 22% te stijgen tegenover 2012, maar de komst van de iPhone 6 zou wel eens de kaarten opnieuw kunnen schudden op de markt. Apple Pay, Paypal Fingerprint, maar ook de recente lancering van "in app" mobiele betalingen in België (vanuit een applicatie dus), zoals BancontactMisterCash of Sixdots, zullen de mobiele transacties in België heel wat dynamiek geven.

Back to top button
Close
Close