Bijna 50% penetratiegraad voor smartphone in België

Havas Media Brussels publiceert de resultaten van de vijfde golf van de ‘Multi-screen & Mobile Survey’-studie en toont een versnelling van de mobiele connectiviteit en ‘multi-screen’.

post-image-3
“In 2014 evolueert het gebruik van technologie door Belgen verder in de richting van connectiviteit via ‘devices’ die steeds krachtiger worden (smartphones, tablets). Daarnaast bevestigt de studie duidelijk het gebruik van de second screen", zegt Hugues Rey, CEO, Havas Media Brussels.
 
De vijfde golf van de  de studie MMS (Multi-Screen & Mobile Survey) , uitgevoerd door het departement 2MV Data Consulting van Havas Media Brussels, bevestigt dat 4 Belgen op 10 een smartphone bezitten en meer dan drie Belgen op tien een tablet. De aankoopintentie voor één van deze devices blijft hoog en wijst op een sterk groeipotentieel. 
 
Het gebruik van televise diversifieert
Deze nieuwe golf geeft aan dat Belgen ook meer vertouwd zijn met de diensten binnen het televisiescherm.  33% van de ondervraagden verklaart regelmatig een ‘zoekfunctie’ te gebruiken. 18% gebruikt een geintegreerde browser.  Ten slotte raakt ook het gebruik van een 3D-scherm verder ingeburgerd: 14% van de respondenten geven aan deze te gebruiken. 
 
De Belg is gevoelig voor ‘one stop shopping’ wat technologische matiaralen betreft
Buiten het feit dat digitale televisie is uitgegroeid tot de norm (81% van de ondervraagden beweert hierover te beschikken), verklaren twee mensen op drie dat ze  over ‘triple play’ beschikken: ze verklaren klant te zijn bij dezelfde operator voor internet-TV-telefonie en mobiele telefonie.
 
Inhoudelijke samenhang over de verschillende schermen heen
De respondenten blijven vooral hun televisiescherm gebruiken om audiovisuele content te bekijken (94% van de ondervraagden bevestigt dat ze regelmatig TV-kijken), laptop/PC komt op de tweede plaats (42%) en op de derde plaats vinden we de tablet (26%).
 
Of het gaat over sites, sociale netwerken of zelfs via mail: het gebruik van het tweede scherm blijft sterk gerelateerd aan wat op het eerste scherm, de TV, bekeken werd.
 
Daarbij komt dat 26% van de ondervraagden bevestigen dat ze meer informatie opzoeken en/of overgaan tot aankoop van producten of diensten gerelateerd aan wat ze zagen op TV. 
 
Vanuit ons professioneel standpunt is het opmerkelijk te noteren dat 43% van de ondervraagden een site bezocht hebben nadat ze een TV spot zagen.
Back to top button
Close
Close