E-commerce in de lift in België

Een enquête die uitgevoerd werd onder de leden van BeCommerce, de Belgische vereniging van online handelaars, toont aan dat e-commerce het goed doet. In 2013 heeft e-commerce in België zijn achterstand ten opzichte van de buurlanden mooi ingehaald. Toch liggen er volgens BeCommerce nog heel wat kansen voor het grijpen om de sector in België verder uit te bouwen, meer bepaald door zich te richten op de verkoop via smartphone en tablet, of door de invloed van sociale media, zoals Facebook, op het aankoopgedrag na te gaan.

post-image-3
BeCommerce voerde een enquête uit bij 600 online respondenten over de huidige stand van zaken van e-commerce in België en de verwachtingen van online handelaars voor 2014. De resultaten geven reden tot optimisme. Online handelaars zeggen namelijk de toekomst vol vertrouwen tegemoet te zien. 2013 brak alle records voor de Belgische e-commerce: een omzet die met 25,66% groeide ten opzichte van 2012, goed voor 1,91 miljard euro. Ook 2014 ziet er veelbelovend uit en de omzet wordt geschat op 2 miljard euro. Het overgrote deel van de ondervraagde bedrijfsleiders (91%) denkt dat in 2014 online aankopen nog zullen toenemen. In 2013 vonden 6 op de 10 verkopen in België plaats (59%), maar de online handelaars verwachten dat in 2014 een groter aandeel van hun verkopen uit andere Europese landen zal komen. Het vertrouwen was overigens nog nooit zo groot. Ongeveer 6 op de 10 online handelaars (56%) denken bovendien dat binnen twee jaar internet het belangrijkste – zo niet het enige – bestelkanaal zal worden. In 2012 waren nog maar 2 op de 10 (21%) die mening toegedaan. Wat de opkomst van de sociale media betreft, denkt 47% van de respondenten dat Facebook een invloedrijk kanaal voor aankoopgedrag van consumenten aan het worden is.
 
Volgens Carine Moitier, gedelegeerd bestuurder van BeCommerce, “speelt het aannemen van een strategie gericht op ‘social media’, zoals Facebook, Twitter en Pinterest, een essentiële rol in de online verkoop. De interactie tussen fans en klanten van een bepaald merk beïnvloedt hun ervaring en tevredenheid en laat zich meten in termen van conversatie en transacties.”
 
9 webwinkels op de 10 werven aan in 2014
De groei van e-commerce in België creëert ook veel werkgelegenheid. In 2013 verklaarde het grootste deel van de online handelaars (33%) tussen 11 en 20 mensen te werk te stellen, terwijl in 2012 de meeste bedrijven tussen 6 en 10 werknemers telden. Vandaag zet die trend zich verder: ongeveer 9 van de 10 bedrijfsleiders van webwinkels (87%) zijn van plan nieuwe medewerkers aan te werven in 2014. Ze zijn vooral op zoek naar specialisten in e-marketing, informatici en medewerkers voor de klantendienst. Ter herinnering: in België groeit de e-commercesector verder aan het ritme van een nieuwe webwinkel per dag.
 
“E-commerce opent de deur voor tal van nieuwe profielen. We zien trouwens dat meer en meer universiteiten bacheloropleidingen voor e-commerce aanbieden, met het oog op beroepen zoals web manager, community manager, verantwoordelijke voor online verkoop, ontwerper van e-marketing campagnes, maar ook oprichter van een e-commerce bedrijf,” legt Patricia Ceysens, voorzitter van BeCommerce, uit. Overigens zijn webwinkels het vaakst zelfstandige ondernemingen: in 2013 hing 66% van de webwinkels van geen enkel hoofdkantoor in België of in het buitenland af. In 2007 was dat nog maar 27%. Momenteel is 78% van het e-commercepersoneel actief in België.
 
Uitbreiding van het mobiele aanbod
2013 betekent een keerpunt voor m-commerce – aankopen via smartphone of tablet. 55% van de webshops – dat is vier keer zo veel als in 2011 (15%) – biedt zijn producten en diensten vanaf nu ook aan via mobiele apparaten. Elk bedrijf heeft een mobiele website, maar slechts de helft beschikt ook over een mobiele applicatie. Hét systeem voor mobiele applicaties is nog steeds iOS (66%), maar Android (60%) en Windows (33%) vormen voor het eerst een echte bedreiging voor de marktleider. Van de handelaars die nog niet vertrouwd zijn met deze tool, verklaart 37% dat ze er voor het einde van het jaar werk willen van maken, tegenover 10% in 2011.
 
Ook webwinkels zien wel degelijk de voordelen van m-commerce in: 75% is tevreden met het resultaat, tegenover 57% in 2011. Ze beschouwen m-commerce veeleer als een manier om klanten een betere service te verlenen dan een middel om meer te verkopen, ook al is in 2013 het aantal webwinkels dat 10% van haar omzet haalt uit mobiele verkoop verdubbeld.
 
Consumenten kopen vooral kleding, betalen met hun Visa en laten hun aankopen door bpost leveren
Uit de enquête blijkt dat in 2013 voor 6 op de 10 bestellingen het gemiddelde bedrag per bestelling hoger lag dan 100 euro en voor 12% van deze bestellingen zelfs hoger dan 500 euro. Het populairst zijn kleding en accessoires (35%), binnenhuisdecoratie (30%), hardware en software (24%), speelgoed (23%) en keukenapparaten (20%). Internetgebruikers betalen hun aankopen meestal met Visa, MasterCard of een klassieke bankkaart. We zien dat het marktaandeel van de verschillende betalingswijzen, aangeboden door online handelaars die enkel via internet verkopen, flink stijgt in vergelijking met 2012. Online betalingsdiensten via klassieke bankknoppen hebben dan weer helemaal afgedaan bij hen.
 
bpost blijft nog steeds het grootste deel (59%) van de bestellingen leveren, ook al zijn systemen met afhaalpunten, zoals Kiala (39%) en Mondial Relay (14%) de laatste twee jaar in opmars. Ten slotte is er ook nog het netwerk van geautomatiseerde afhaalvakjes, een nieuwe trend in het ophalen van pakjes. Met dat concept kan de klant zijn online aankopen afhalen of pakjes terugzenden via beveiligde zelfbedieningsvakjes.
Back to top button
Close
Close