PayPal wil een grotere rol gaan spelen in betalingen aan kleinhandelaars

Het betalingsbedrijf PayPal heeft laten weten dat er nieuwe betaalmethodes zijn. Zo kunnen consumenten via PayPal en Samsung hun aankopen doen en betalen via een authenticatie met vingerafdruk, op de nieuwe Samsung Galaxy S5. Naar eigen zeggen is PayPal zo het eerste betalingsbedrijf ter wereld dat de mobiele technologie van Samsung voor het controleren van vingerafdrukken zal ondersteunen. We geven het woord aan Anuj Nayar, verantwoordelijke voor Global Initiatives.

post-image-3

Welke aankondigingen heeft u gedaan?

“Naast de app op de S5, bieden we een app voor de nieuwe Gear 2-smartwatches van Samsung. Hiermee kunnen gebruikers zich inschrijven en betalen bij hun plaatselijke handelaars. Ze kunnen ook sparen en genieten van aanbiedingen en betalingsadviezen wanneer ze op verplaatsing zijn. Bovendien breiden PayPal en Deutsche Telekom hun Europees bereik uit met een samenwerking in het domein van de “carrier payments”.  Deutsche Telekom biedt zijn klanten de mogelijkheid om aankopen te doen die onmiddellijk worden afgerekend via hun telefoonfactuur. In 2013 gebeurden er meer dan 9 miljard betalingen voor digitale producten via PayPal. Dat is nog voorzichtig, op een totaal van iets meer dan 140 miljard transacties, maar het cijfer groeit snel.”  

 

Het objectief is om in de toekomst in winkels te betalen met wearables?

“Ja, we werken sinds enige tijd aan de Beacon-technologie, die gebaseerd is op Bluetooth. U gaat een winkel binnen met uw smartphone en als u de toelating geeft, worden uw betalingen automatisch geregeld aan de kassa. U kunt uw smartphone eenvoudigweg in uw handtas of zak laten. De persoon die achter de kassa zit, herkent uw gezicht op zijn scherm. Het is even makkelijk als rijden met Uber. De betaling verloopt volautomatisch, u hoeft alleen naar buiten te lopen. We gaan de komende periode de Beacon-technologie in de hele wereld implementeren. We zullen later weten waar precies, maar we beginnen in Amerika.”

 

Nochtans neemt PayPal op dit moment nog geen grote plaats in de retailverkoop in

“Dat klopt, ons aandeel is nog erg bescheiden. We zijn begonnen met online betalingen. We hebben dat vijftien jaar lang gedaan, en de meeste mensen kennen ons van deze activiteit. Indien u morgen kleinhandelaars aanbiedt om hun huidige kassasystemen te vervangen door iets totaal anders, houdt u geen enkele klant over. Ze willen dat ons systeem werkt met hun kassasystemen. Daarom hebben we de voorbije jaren samengewerkt met systemen als de NFC, waarmee we contracten hebben. Voor de handelaars die uitgerust zijn met oudere systemen, hebben we het systeem van de QR-code. Alle winkels beschikken niet over kassasystemen met schermen. Dit soort app vraagt tijd. Denk aan de eerste stappen van de kredietkaart. In het begin werd deze uitsluitend gebruikt voor lunches en diners. Later zijn we de kaart gaan beschouwen als een algemeen betalingsmiddel en durfden we de deur uit zonder geld op zak te hebben. Contactloze betalingen zijn de toekomst en we streven naar betalingen die geen enkele handeling meer vereisen.”

Back to top button
Close
Close