Home/Mobile marketing/Mobiele reclame steeds maar efficiënter Mobiele reclame steeds maar efficiënter Mobiele reclame is twee tot vier keer efficiënter dan reclame op de desktopcomputer. Bovendien blijken de Exchanges veel rendabeler dan de publiciteit op websites en premium applicaties. 2014-03-03Comment BBC World heeft een onderzoek uitgevoerd bij zesduizend respondenten uit zes landen en besluit hieruit dat mobiele publiciteit bijzonder aantrekkelijk is. In het algemeen is zij dubbel zo efficiënt wanneer we naar het doorclickgehalte kijken. Het Engelse onderzoek toont tevens aan dat de mobiele gebruikers vaker online zijn dan de gebruikers van desktops, wat niet zal verbazen. Ongeveer veertig percent van de gebruikers gebruikt zijn telefoon gemiddeld een keer per uur om op het internet te gaan. De cijfers van de Nederlandse online marketing specialisten van Greenhouse Group gaan nog een stapje verder. Real time bidding is volgens hen beter dan ruimte aankopen op premium posities in titels van de grote uitgevers. Matthijs Keij van FlxOne heeft een test uitgevoerd tijdens de Amerikaanse Superbowl. Via het FlxOne platform heeft BlueMango Interactive adverteerruimte gekocht tijdens dit enorme sportieve evenement, daarbij gebruik makend van RTB. De CPM tarieven op de grote Amerikaanse sport- en nieuwssites waren bijzonder aantrekkelijk wanneer de aankoop gedaan werd via Exchanges: tussen een en vier dollar. In Nederland zouden uitgevers als Telegraaf en Sanoma zo`n hoge tarieven toepassen voor hun premium mobiele publiciteit, dat zij te duur worden. Het conversiegehalte van ruimten afkomstig van Exchanges ligt misschien lager, maar de prijzen zijn zo laag dat het uiteindelijke rendement veel hoger ligt dan voor de premium ruimte. Bart Manders van BlueMango: "Ik heb verschillende op het engagement gebaseerde campagnes, bijvoorbeeld de deelname aan een game of een button om bij een sms op te klikken. U zal zien dat de kost per engagement bij de grote Nederlandse uitgevers minstens tien keer hoger ligt dan wanneer u bijvoorbeeld via de Exchanges van Google, Smaato of MoPub koopt. De Exchange inventory converteert vaak twee keer minder dan de Nederlandse premium inventory, maar de tarieven zijn twintig tot vijftig keer lager. En dus komt u uiteindelijk veel goedkoper uit". Len Clabbers van Nakko, uitbater van het grootste Nederlandse netwerk voor mobiele publiciteit, bevestigt het tafereel dat door BBC geschetst wordt. "Het klikgehalte van mobiele banners is, naar onze ervaring, inderdaad twee tot vier keer hoger dan op een desktop. Een CTR van één percent op een mobiel toestel is normaal en voor grote publiciteiten kan dit cijfer gemakkelijk vijf tot tien percent bereiken. Dit is niet echt vreemd wanneer u bedenkt dat de mobiele banners een groter deel van het actieve gezichtsveld in beslag nemen op het kleine scherm". Hij is wel genuanceerder wanneer hij het heeft over de efficiency van het tarief van de Exchanges ten opzichte van de premium sites. "Wanneer u ruimte koopt op premium sites, hebt u meer controle over de plek en de omgeving van uw aankondiging. Dat is vooral belangrijk bij branding campagnes. Het effect op de uitbouw van het merk is dan belangrijker dan enkel het component prijs. Wanneer het imago minder belangrijk is, dan bieden de performantiekanalen meer mogelijkheden". Newsletter Schrijf je in voor onze newsletter en check al het nieuws over e-marketing, startups, digital agencies,… Enter your Email address