Hebben de Belgen vertrouwen in e-commerce?

Maar liefst 83% van de Belgen heeft positieve ervaringen met online shoppen. Dat blijkt uit het “Trust-onderzoek” van BeCommerce, de Belgische vereniging van de online handelaars. Het Trust-onderzoek, uitgevoerd door onderzoeksbureau Drobots, peilt naar het vertrouwen dat de consument heeft in de online handel en naar het vertrouwen in het label dat BeCommerce na een strenge audit aan haar leden toekent. De resultaten van de studie tonen aan dat dit vertrouwen sterk is gegroeid.

post-image-3
BeCommerce heeft voor de eerste keer een uitgebreide studie laten uitvoeren die peilde naar de online koopervaring, de bekendheid van het BeCommerce-label en naar het vertrouwen dat dat label bij de consument oproept. Daaruit is gebleken dat 37% van de online consumenten het label kent en dat 82% van de consumenten die het label kent, er ook vertrouwen aan schenkt. Bovendien is 83% van de respondenten positief over zijn online shopervaringen.
BeCommerce zal vanaf nu elk jaar een Trust-onderzoek uitvoeren, om de evolutie in het vertrouwen te kunnen meten. Dat onderzoek zal zich opsplitsen in een Trust Index en een Trust Trend.
 
Trust Index
 
De Trust Index meet met een cijfer tussen nul en één in welke mate de e-handelaars die lid zijn van BeCommerce voldoen aan alle kwaliteitsvoorwaarden die de vereniging oplegt en in welke mate ze het label ook visueel onder de aandacht van de consument brengen. Dat gaat onder meer over het winkelcomfort, de veiligheid van betaling en de privacy. Wie aan alle voorwaarden voldoet, wordt ‘gecertificeerd’ en krijgt het Becommerce-label.
Op dit moment heeft BeCommerce een Trust index van 0,69. Die index wordt berekend op basis van het percentage BeCommerce-leden dat gecertificeerd is (72%) en de leden die het BeCommerce-label zichtbaar op hun webshop plaatsen (76%), al dan niet met een doorklikbare link naar het certificaat (55%).
BeCommerce legt sinds 2012 een certificering op aan al haar leden. Om de kwaliteit van de aangesloten webshops te garanderen, is die procedure eerder streng. Daarom kunnen maar enkele leden per week gecertificeerd worden. BeCommerce wil tegen begin 2015 al haar leden ge(her)certificeerd hebben. Dat wil zeggen dat de index tegen dan 1 moet zijn. “Er is nog werk aan de winkel,” zo stelt Patricia Ceysens, voorzitster bij BeCommerce, “maar onze leden zijn overtuigd van de meerwaarde van het label en helpen gemotiveerd mee aan de verdere uitbouw ervan.”
 
Trust Trend
 
Met de Trust Trend onderzoekt BeCommerce het toenemende vertrouwen dat consumenten hebben in de werking van BeCommerce, aan de hand van een hele reeks parameters. Zo blijkt uit het onderzoek 2012-2013 dat het BeCommerce-label veel bekender is geworden en dat het label online veel prominenter aanwezig is. Het aantal consumenten dat de BeCommerce-website bezocht is bovendien verdrievoudigd. Andere vaststellingen zijn onder meer dat er acht keer meer werd geklikt op het BeCommerce-label op de webshops, en dat het aantal Becommerce-leden jaar na jaar toeneemt. Tenslotte wordt er ook strenger toegekeken op de naleving van de kwaliteitsvoorwaarden van BeCommerce-leden. Al die factoren zorgden ervoor dat de Trust Trend met maar liefst 418 procent is toegenomen.
Back to top button
Close
Close