Home/Mobile marketing/Mobiele reclame verovert terrein! Mobiele reclame verovert terrein! De laatste editie van het rapport Citrix ByteMobile leert ons veel over het oprukken van de mobiele marketing en de m-commerce. Zo zou de mobiele publiciteit nu goed zijn voor 1,6% van alle iOS verkeer, tegenover 2,2% voor Android. eBay van zijn kant zou een goede leerling zijn van de m-commerce, terwijl de platformen van Amazon en Groupon achterop hinken op de mobiele netwerken. De cijfers even van dichtbij bekeken… 2013-11-18Comment De laatste editie van het driemaandelijks rapport Citrix ByteMobile brengt ons heel wat interessante informatie over de wereld van de marketing en mobiele commerce. Zo zet de m-commerce zijn steile klim verder, waarbij eBay bovenaan staat bij de favoriete platformen van de mobinauten: 65% van de bezoekers van de site verkiest die te bezoeken via de app in plaats van de website (52%).Voor Amazon is er minder dan de helft (41%) die de app gebruikt, en er is dus een meerderheid die nog altijd de voorkeur geeft aan toegang via de website (63%). Groupon van zijn kant blijkt een slechte leerling te zijn, met slechts 33% van de mobinauten die de app gebruiken, tegenover 71% die via de website gaat.De impact van reclame op de mobiele netwerkenDe mobiele reclame vertegenwoordigt vandaag 1,6% van het dataverkeer op de iOS toestellen en 2,2% op de Android toestellen, waar dit in het 1e trimester 2012 nog resp. 1 en 2% was. Tegenover het 1e trimester 2013 ontvangen de mobiele abonnees nu 20 keer vaker geïllustreerde reclame dan video-advertenties. Volgens het onderzoek zou deze verhouding in de volgende maanden en jaren moeten evolueren in het voordeel van video content, zoals af te leiden valt uit de uitzending, op 1 november, van de eerste videoreclames op Instagram.Het duel Instagram/Facebook versus Vine/Twitter: wie genereert het meeste videoverkeer?Even ter herinnering: in januari 2013 kondigde Twitter Vine aan, een platform voor het delen van sociale video`s, waarmee men clips van maximaal 6 seconden kan delen. In juni 2013 volgde het platform voor het delen van foto`s Instagram, onder de vleugels van Facebook, dit initiatief op de voet, maar dan met video`s van 15 seconden.Deze 9 seconden lijken een groot verschil te maken, vermits het mobiele verkeer gegenereerd door de videodienst van Instagram nu 6 keer groter is dan dat van Vine.Het video aanbod vertegenwoordigt nu tussen de 15 en 30% van het delen van Instagram data op de mobiele netwerken.De videoclips van Instagram zijn gemiddeld 1,8 keer "zwaarder" dan de gemiddelde clips die via de dienst van Vine uitgezonden worden. 3 applicaties genereren het merendeel van het Android verkeer83% van het mobiele dataverkeer onder Android wordt genereerd door Media Player, Mobile Browser en Google Play; Media Player gaat met het leeuwendeel lopen met meer dan de helft van dit verkeer.Cijfers die vergelijkbaar zijn met de 82% waarmee de vier populairste apps op iOS gaan lopen (Media Player, Safari, App Store en Facebook).Wat Facebook betreft, met 1% van het dataverkeer, en 3% van de geregistreerde transacties, genereert het platform beduidend minder verkeer op de Android platformen dan op de iOS toestellen.En net zo heeft eBay niet de drempel van 1% van de transacties op Android toestellen gehaald, dit in tegenstelling tot de iOS platformen. Newsletter Schrijf je in voor onze newsletter en check al het nieuws over e-marketing, startups, digital agencies,… Enter your Email address