Mobiele reclame verovert terrein!

De laatste editie van het rapport Citrix ByteMobile leert ons veel over het oprukken van de mobiele marketing en de m-commerce. Zo zou de mobiele publiciteit nu goed zijn voor 1,6% van alle iOS verkeer, tegenover 2,2% voor Android. eBay van zijn kant zou een goede leerling zijn van de m-commerce, terwijl de platformen van Amazon en Groupon achterop hinken op de mobiele netwerken. De cijfers even van dichtbij bekeken…

post-image-3

De laatste editie van het driemaandelijks rapport Citrix ByteMobile brengt ons heel wat interessante informatie over de wereld van de marketing en mobiele commerce.
Zo zet de m-commerce zijn steile klim verder, waarbij eBay bovenaan staat bij de favoriete platformen van de mobinauten: 65% van de bezoekers van de site verkiest die te bezoeken via de app in plaats van de website (52%).
Voor Amazon is er minder dan de helft (41%) die de app gebruikt, en er is dus een meerderheid die nog altijd de voorkeur geeft aan toegang via de website (63%).
Groupon van zijn kant blijkt een slechte leerling te zijn, met slechts 33% van de mobinauten die de app gebruiken, tegenover 71% die via de website gaat.

De impact van reclame op de mobiele netwerken

De mobiele reclame vertegenwoordigt vandaag 1,6% van het dataverkeer op de iOS toestellen en 2,2% op de Android toestellen, waar dit in het 1e trimester 2012 nog resp. 1 en 2% was.
Tegenover het 1e trimester 2013 ontvangen de mobiele abonnees nu 20 keer vaker geïllustreerde reclame dan video-advertenties. Volgens het onderzoek zou deze verhouding in de volgende maanden en jaren moeten evolueren in het voordeel van video content, zoals af te leiden valt uit de uitzending, op 1 november, van de eerste videoreclames op Instagram.

Het duel Instagram/Facebook versus Vine/Twitter: wie genereert het meeste videoverkeer?

Even ter herinnering: in januari 2013 kondigde Twitter Vine aan, een platform voor het delen van sociale video`s, waarmee men clips van maximaal 6 seconden kan delen. In juni 2013 volgde het platform voor het delen van foto`s Instagram, onder de vleugels van Facebook,  dit initiatief op de voet, maar dan met video`s van 15 seconden.
Deze 9 seconden lijken een groot verschil te maken, vermits het mobiele verkeer gegenereerd door de videodienst van Instagram nu 6 keer groter is dan dat van Vine.
Het video aanbod vertegenwoordigt nu tussen de 15 en 30% van het delen van Instagram data op de mobiele netwerken.
De videoclips van Instagram zijn gemiddeld 1,8 keer "zwaarder" dan de gemiddelde clips die via de dienst van Vine uitgezonden worden.

3 applicaties genereren het merendeel van het Android verkeer

83% van het mobiele dataverkeer onder Android wordt genereerd door Media Player, Mobile Browser en Google Play; Media Player gaat met het leeuwendeel lopen met meer dan de helft van dit verkeer.
Cijfers die vergelijkbaar zijn met de 82% waarmee de vier populairste apps op iOS gaan lopen (Media Player, Safari, App Store en Facebook).
Wat Facebook betreft, met 1% van het dataverkeer, en 3% van de geregistreerde transacties, genereert het platform beduidend minder verkeer op de Android platformen dan op de iOS toestellen.
En net zo heeft eBay niet de drempel van 1% van de transacties op Android toestellen gehaald, dit in tegenstelling tot de iOS platformen.

Back to top button
Close
Close