Sixdots, speerpunt van de m-Commerce in België

De joint-venture "Belgian Mobile Wallet" (herdoopt tot Sixdots), op 4 november gelanceerd door Belgacom en BNP Paribas Fortis, wil de online en mobiele handel in België bevorderen. Een woordje uitleg…

post-image-3
De lancering van de "Belgian Mobile Wallet" komt na de aankondiging die begin van dit jaar werd gedaan om een standaard te creëren voor de betalingen via smartphone in de lente van 2014. In de toekomst zal dit de consumenten de mogelijkheid bieden om producten of diensten te betalen, bonnen uit te wisselen of hun getrouwheidskaart te gebruiken via hun smartphone.  
Het product zal op de markt komen onder de merknaam "Sixdots", een verwijzing naar de verhoogde veiligheid die het platform aan consumenten en handelaars biedt.  
Concreet zal de oplossing Sixdots (verwijzing naar de pincode van 6 cijfers) als unieke code dienen om online betalingen of betalingen per gsm makkelijker te doen verlopen. 
Managing Director Frederic Lhostte preciseert: "Sixdots is een open platform dat toegankelijk is voor handelaars en consumenten in België. Voor de consument is het gebruik van Sixdots volledig gratis. De app zal toegankelijk zijn voor alle smartphone-eigenaars die een betalingskaart hebben bij om het even welke in België gevestigde bank en een mobiel data-abonnement van om het even welke Belgische telefoon-operator.”
Sixdots heeft bovendien unieke voordelen voor handelaars, zoals bijvoorbeeld de (draadloze) integratie van een “in-app handel”-platform bij hun eigen toepassing, in functie van de klantenervaring en de look & feel van de klant.  De handelaars zouden bovendien een kleine commissie krijgen voor de transacties die via Sixdots verlopen.
Ter herinnering, Sixdots steunt op de nieuwe betalingsoplossing  MasterPass. Dankzij deze oplossing moet de consument geen kaartgegevens meer achterlaten op de sites van de handelaars en heeft hij ook geen kaartlezer meer nodig.
Anders gezegd, de oplossing is erg gebruiksvriendelijk en veilig en kan geïntegreerd worden in de toepassing van de handelaar.  
Het technologisch platform, dat werd ontwikkeld door Accenture, zou operationeel moeten zijn in januari 2014. Op deze datum wordt een pilootproject opgestart van e-commercebetalingen (via in-app) bij een beperkt aantal handelaars en gebruikers.   
De commerciële lancering is voorzien voor de herfst van 2014, en zou snel kunnen worden uitgebreid met virtuele tickets, e-bonnen en andere getrouwheidsprogramma’s.  
 
Back to top button
Close
Close