België tablet-kampioen

Ons land staat vooraan in het klassement van de markten waar de tablet met aanraakscherm goed ingeburgerd is, zo blijkt uit een studie van Deloitte. Het adoptiegehalte is immers in een jaar tijd bijna verdrievoudigd! En dat zwengelt meteen ook de e-commerce in België aan…

post-image-3

Het onderzoeksbureau Deloitte heeft de resultaten bekend gemaakt van zijn derde internationale enquête over mobiele gebruikers (Global Mobile Consumer Service).
Volgens dit onderzoek -uitgevoerd bij 37.600 mobiele gebruikers in 20 landen, waaronder 2.000 Belgen-  is het percentage bezitters van een tablet in België bijna verdriedubbeld tegenover verleden jaar.
Met een penetratiegehalte van 30% in 2013 (tegenover 12% in 2012) wordt België het land waar het groeipercentage van tablets het tweede hoogst is bij de ontwikkelde landen; wat ons op hetzelfde niveau plaatst als landen die koploper zijn in het mobiele zoals Frankrijk, Duitsland en de Verenigde Staten.
Het onderzoek leert ons ook dat de Belgische gebruikers zeer trouw blijven aan Wi-Fi, alhoewel de belangstelling voor 4G in de toekomst zou moeten stijgen naargelang tarieven gebaseerd op een forfait verbruik beter ingeburgerd raken.
Het Deloitte onderzoek brengt trouwens ook een massa kostbare informatie voor de merken,  bedrijven en dienstverleners, nu het het mobiele een doorslaggevend kanaal voor interactie wordt. Zo is het, met een groeipercentage van 300% in een jaar tijd, de leeftijdsgroep ouder dan 55 jaar die de sterkste stijging neerzet van de inburgering van de tablet.
Deze steile mobiele klim zou trouwens ook in de 12 volgende maanden moeten doorzetten: 22% van de Belgische gebruikers is van plan volgend jaar een tablet te kopen, wat het penetratiegehalte van tablets in 2014 naar 50% zou moeten stuwen.
De peiling herinnert er ook aan dat tablets toestellen blijven die men graag met het gezin deelt, en die over het algemeen gebruikt worden als middel voor video / instant messaging communicatie, of om content te consumeren.
Het bezoeken van e-commerce sites is de vierde meest frequente activiteit geworden op de tablet, wat dan weer aan de basis zou liggen van de stijging van de elektronische handel in België.

Back to top button
Close
Close