6 Belgen op 10 hebben al online gekocht

Meer en meer Belgen kopen online. Schoenen en kleren zijn hierbij de meest populaire artikelen. De oudere consumenten hebben de jongeren gevolgd, en de prijs speelt een grote rol in hun keuze.

post-image-3
Deze informatie komt uit een enquête die voor het derde jaar op rij werd uitgevoerd door Comeos, de Belgische federatie van de handel en de diensten, en het studiebureau Insites.
Maar liefst zes Belgen op tien hebben al online gekocht en drie internetgebruikers op vier zijn klanten op online aankoopsites, een stijging van 8 percent in vergelijking met vorig jaar. De sterkste stijging kwam er binnen de groep van de meer dan 44-jarigen.
Online klanten zijn ook trouwe klanten; 89% van de ondervraagde personen denken dat ze de volgende maanden opnieuw online zullen kopen. Slechts 2% heeft geen volgende aankoop gepland.
Wat het meest opvalt bij deze enquête is vooral dat consumenten de prijs inroepen als belangrijkste reden om online te kopen (42% tegenover 35% vorig jaar). Toch moet dit gerelativeerd worden omdat de invloed van de prijs niet even sterk is in alle sectoren, zoals de voedingssector bijvoorbeeld.
De populairste artikelen van de afgelopen 12 maanden:
1. Kleren en schoenen 46%
2. Hotels/overnachtingen 38%
3. Tickets voor evenementen 31%
4. Vliegtuig, boot, trein 31%
5. Boeken 30%
6. Computers en software 23%
7. Schoonheidsproducten 21%
8. Elektrische apparaten 20%
9. Cd’s/dvd’s/spelletjes 18%
10. Telecom 16%a
Back to top button
Close
Close