Home/Studies/Online reclame, in Europa een markt van 24,3 miljard euro! Online reclame, in Europa een markt van 24,3 miljard euro! Het laatste IAB AdEx onderzoek brengt cijfers over de uitgaven aan online reclame in Europa. De landen in Oost-Europa, met Rusland op kop, en het Verenigd Koninkrijk trekken de groei, die gemiddeld 11,5% bedraagt in 2012. Search, video en het mobiele groeien spectaculair! 2013-05-29Comment Het laatste congres van IAB Interact Europe, dat in Barcelona gehouden werd, bracht de cijfers van de jaarlijkse evolutie van de digitale reclame-uitgaven in Europa. De befaamde Adex Benchmark studie toont aan dat de markt in 2012 een groei kende van 11,5% , bij een volume dat (alle kanalen dooreen genomen) 24,3 miljard euro bedraagt.Wanneer men de groei per kanaal bekijkt, stelt men vast dat Search de grootste groei neerzet van jaar op jaar (+15,5%) en nu een marktaandeel heeft van 50% van de online reclame-uitgaven.De display van zijn kant kent een groei van 9,1%, grotendeels getrokken door de bannerformaten die video bevatten (+50% in een jaar tijd!).Volgens AdEx zou de video nu goed zijn voor een 13% van de display reclameruimten die in Europa verkocht worden.De grootste stijging van de uitgaven die de Europese adverteerders besteden aan digitale reclame is te vinden bij de mobiele publiciteit, die een spectaculaire sprong maakt van 78,3% bij een volume van naar schatting 392 miljoen euro. Mobiele reclame is goed voor 5% van de display uitgaven in Europa.Het onderzoek van IAB toont ook aan dat het nu de landen uit het Oostblok zijn en het Verenigd Koninkrijk die de Europese groei trekken. Rusland en Turkije zetten een groeipercentage neer van meer dan 30%.Het Verenigd Koninkrijk blijft bij uitstek de belangrijkste Europese markt voor digitale publiciteit met 6,6 miljard euro besteed door de adverteerders in de diverse online reclameformaten. Daarachter komen Duitsland (4,6 miljard euro), Frankrijk (2,8 miljard euro), en Rusland (1,5 miljard), dat de vierde plaats wegkaapt van Italië (1,4 miljard). Vervolgens komen Nederland (1,2 miljard), Spanje (0,9 miljard), Zweden, Noorwegen en Denemarken (0,6 miljard). Newsletter Schrijf je in voor onze newsletter en check al het nieuws over e-marketing, startups, digital agencies,… Enter your Email address