Hoe de bedrijven online marketing als stimulans gebruiken…

Het digitaal agentschap ProduWeb heeft een peiling uitgevoerd bij 200 Belgische bedrijven naar de grote trends in digitale marketing. Een uitgebreid onderzoek dat toelaat om beter de houding te onderscheiden die men bij internetmarketing moet aannemen in tijden van crisis, en de tools te ontdekken die in de toekomst onmisbaar zijn. Alle details…

post-image-3

Het digitaal agentschap ProduWeb, dat zijn 10-jarig bestaan viert, heeft een uitgebreid onderzoek uitgevoerd naar het gedrag van Belgische bedrijven met betrekking tot web marketing. De resultaten zijn meestal afkomstig uit de mond van de bedrijfsleiders van de 200 ondervraagde bedrijven (waarvan 40% ZKO, 51% KMO en 8,82% grote accounts, behorend tot de meeste activiteitensectoren).En het moet gezegd dat zij voor zich spreken.
- Uit het onderzoek blijkt dat de website een onmisbare communicatietool geworden is (96% van de ondervraagde bedrijven heeft er een), vooral omdat de financiering ervan tot 50% gesubsidieerd kan worden door openbare instellingen zoals Awex, het Waals Gewest of de Stad Brussel.
- Optimalisatie op Google is gemeengoed geworden: 94% van de ondervraagde bedrijven heeft al horen praten over SEO en 65% doet nu beroep op deze techniek.
Een techniek die bevalt, vermits 88% van de ondervraagde bedrijven zegt tevreden te zijn over zijn optimalisatie acties. Toch geeft 40% van de bedrijven toe onvoldoende te weten over deze materie.
Noteren we dat natuurlijke resultaten via optimalisatie (91%) duidelijk meer gebruikt wordt dan betalende SEA resultaten (46%).
- De mobiele site is een realiteit geworden bij 16% van de ondervraagde bedrijven. Een strategie die steeds meer onvermijdelijk wordt, gezien de sterke groei van het internetverkeer vanop mobiele toestellen (+20%). Momenteel heeft 65% van de bedrijven van wie de site niet geoptimaliseerd is voor mobiele toestellen, de intentie om dit in de 3 komende jaren te verhelpen.
- Amper 9% van de ondervraagde bedrijven heeft een mobiele toepassing die over het algemeen bedoeld is om het leven van de klanten te vereenvoudigen. 29% van de bedrijven die geen mobiele app hebben is echter van plan om binnen de 3 jaar er een te creëren. De grote trend op dit terrein draait rond de M-commerce, of het online aankopen via een app.
- De sociale netwerken zetten hun opmars verder: meer dan 50% van de ondervraagde mensen meent dat sociale aanwezigheid essentieel is. 74% van de bedrijven die op de sociale media actief zijn geeft als reden voor die aanwezigheid een verbetering van naambekendheid op, communicatie met de klanten, of gewoon het volgen van de trend.
Hun favoriete sociale netwerken: Facebook (82%), LinkedIn (54%), Twitter (38%) en YouTube (26%).
64% van de bedrijven is tevreden over zijn sociale aanwezigheid tegenover 36% ontevreden. Want eens de kaap gerond van het aanmaken van de pagina en de eerste fans, kan het enthousiasme minderen: het ontbreekt de bedrijven aan tijd en kennis om hun pagina te beheren.
- Wat het gebruik van video voor marketing doeleinde betreft: 35% van de bedrijven doet beroep op een video om zich voor te stellen, met een tevredenheidsgehalte dat 95% bedraagt.
De video is een gemakkelijk middel om ingewikkelde dingen uit te leggen door het filmpje te verspreiden via de website van het bedrijf en de sociale netwerken.
- Wat e-mail betreft, dat blijft een beproefd communicatietool voor 55% van de respondenten, vooral om nieuwigheden aan te kondigen. Zijn snelheid bij het uitwerken van de boodschap en de lage kostprijs maken er een onmisbare tool van.

Back to top button
Close
Close