Home/Studies/Hoe de KMO zijn leveranciers van ICT diensten kiest… Hoe de KMO zijn leveranciers van ICT diensten kiest… Een uitgebreid onderzoek van PerfICTion werpt een duidelijk licht op de plaats van de ICT specialisten bij de Belgische KMO. Een universum waar de informaticus en de webdesigner over het algemeen eenzaam heersen… 2013-05-10Comment Het plaatselijke ICT bedrijf blijft de favoriete partner van de Belgische KMO, zo blijkt uit een uitgebreid onderzoek uitgevoerd door het netwerk PerfICTion bij 17.000 KMO die over maximaal 75 werkposten beschikken. De KMO doen bovendien volop beroep op een plaatselijke ICT partner ondanks de complexiteit van de markt van ICT leveranciers.Het onderzoek leert ons wel dat bedrijven met 50 werkposten of meer over het algemeen over een eigen ICT afdeling beschikken (4 bedrijven op 5), maar dit is helaas niet het geval voor bedrijven die over minder dan 10 posten beschikken: daar zou amper 10% een eigen ICT profiel in huis hebben.Buigt men zich over de omvang van de informatica-afdeling van de ondervraagde KMO, dan stelt men vast dat die over het algemeen slechts uit één enkele persoon bestaat. Slechts 17% van de gepeilde KMO stelt meer dan 3 informatici tewerk!De Belgische ICT markt zou verdeeld zijn over telecomleveranciers, e-business en internet oplossingen. De KMO gaat over het algemeen zijn traditionele telefonie, VoIP en internettoegang halen bij operatoren (79,2%, 48,2% en 80,3%). De ontwikkeling en het onderhoud van een website, net als de e-commerce toepassingen, worden voornamelijk toevertrouwd aan een webdesigner (46,4% en 34,1%). De plaatselijke ICT partner blijft de favoriete partner voor intranet/extranet toepassingen (47,7%), virtuele servers en storage (61,8%), en ook voor diverse hosted solutions - zowel desktop software (55%), back-up oplossingen (60,6%) als ERP/boekhoudsoftware (49,6%) en beveiliging (64,3%). Wat zijn de keuzecriteria voor een ICT leverancier?Wanneer het gaat om ICT producten, dan zijn de belangrijkste criteria voor een KMO bij zijn keuze voor een leverancier: een goede prijs/kwaliteit verhouding (94,2% van de ondervraagde KMO), de klantendienst (96,2%), een goed contact (95,3%), de kennis van een product / de certificering (96,2%), en een algemene technische kennis (96,8%). Opvallend: voor sommige respondenten zijn grote promoties erg belangrijk.Wanneer het gaat om ICT diensten, dan beklemtoont het onderzoek het belang van de criteria expertise en competentie (belangrijk of zeer belangrijk bij 96%), reactiviteit (94,3%), vertrouwensrelatie (93,4%), bereikbaarheid tijdens de werkuren (93,1%) en de klantendienst (94%). De bereikbaarheid buiten de werkuren staat onderaan het klassement, maar blijft een belangrijk tot zeer belangrijk criterium voor 58,1% van de respondenten.Onthouden we dat de plaatselijke ICT partner over het algemeen de voorkeur draagt van de KMO, in tegenstelling tot grote bedrijven die eerder geneigd zijn zich te wenden tot "externe" leveranciers. Newsletter Schrijf je in voor onze newsletter en check al het nieuws over e-marketing, startups, digital agencies,… Enter your Email address