Home/Online media/Mobiel internet groeit in België met 7% Mobiel internet groeit in België met 7% 28% van de Belgen bezit voortaan een smartphone! Volgens de laatste cijfers die IAB Belgium publiceerde is het gebruik van de smartphone met 7% gestegen in een jaar. Het tarief van de data-abonnementen blijft evenwel nog te hoog in ons land. Top 5 van de populairste apps… 2013-04-16Comment Mobiel internet zet zijn penetratie overal in de wereld en dus in België voort. Meer dan de helft (59%) van de Europese smartphonegebruikers surft dagelijks op internet met zijn “intelligente” telefoon. In België blijft dit percentage nochtans bescheidener (45%), zo blijkt uit de laatste studie die IAB Belgium (Interactive Advertising Bureau) en InSites Consulting publiceerden. Andere interessante informatie voor onze markt: meer dan een kwart van de Belgen (28%) bezit een smartphone, een cijfer dat met 7% is gestegen in vergelijking met vorig jaar. Volgens de studie zijn er verschillende verklaringen voor de zwakke penetratie uit van mobiel internet in België in vergelijking met het Europese gemiddelde. Voor 55% van de ondervraagde personen is de boycot van de smartphone te verklaren door het feit dat de oude gsm nog altijd werkt. Maar één respondent op vijf vindt dat de prijs van het data-abonnement (nog) steeds te hoog is! Terwijl op Europees niveau slechts 13% deze mening deelt. Wat het gebruik betreft, blijkt uit de studie dat de Belgische gebruikers gemiddeld over 24 geïnstalleerde apps beschikken op hun toestel (of 6 meer dan vorig jaar). Maar ze gebruiken amper een derde van deze apps minstens één keer per maand. Maar ook de mobiele betaling neemt zijn intrek in België: 65% van de smartphonebezitters gebruiken hun toestel graag voor kleine betalingen, een dienst die wordt aangeboden door een voortdurend stijgend aantal banken. De meest gedownloade mobiele apps zijn gewijd aan weersvoorspellingen en aan surfen, vóór spelletjes, muziek en films. "Belgen halen hun achterstand in; een aspect waar de adverteerders rekening mee moeten houden,” aldus Patrick Marck, General Manager van IAB Belgium. De top 5 bevestigt de populariteit van de “praktische” apps: 1. Weerberichten (53%) 2. Surfen (47%) 3. Spelletjes en ontspanning (46%) 4. Muziek en/of films (37%) 5. Nieuwigheden (33%) Newsletter Schrijf je in voor onze newsletter en check al het nieuws over e-marketing, startups, digital agencies,… Enter your Email address