Home/Online media/Europa heeft ontzettend behoefte aan internetspecialisten Europa heeft ontzettend behoefte aan internetspecialisten Het is ondertussen een gemeenplaats geworden: het tekort aan profielen gespecialiseerd in internetberoepen, te beginnen met e-commerce, zou in Europa opgelopen zijn tot 1,8 miljoen mensen. En met zoveel profielen tekort moeten de bedrijven die elders in de wereld gaan zoeken. En in België? 2013-03-22Comment Heel wat studies wijzen op het tekort aan IT- en internetprofielen, dat in Europa van jaar tot jaar nog erger lijkt te worden. Na Agora is het de beurt aan Email Brokers (Sending My CV) om onze politiekers een veeg uit de pan te geven via zijn "internet" job-barometer in Europa. Daaruit blijkt namelijk dat Europa heel wat economische kansen uit handen laat glippen die door het internet en de nieuwe media gecreëerd worden, omdat er te weinig bekwame personen zijn. Met een echte strategie voor het hele Europese continent zouden de overheden zo 1,8 miljoen jobs kunnen creëren in enkele jaren tijd. Om tot deze conclusie te komen, heeft de barometer meer dan 42 Europese landen onder de loep genomen en het percentage berekend van bedrijven die over een website beschikken. De hoogste concentraties bevinden zich in Duitsland (64%), in België (61%), in Luxemburg (57%), en in het Verenigd Koninkrijk (57%). Maar wanneer men specifiek de bedrijven bekijkt die meer dan 5 werknemers of meer dan 10 arbeiders hebben, dan zegt de studie dat het economisch potentieel immens maar onontgonnen is, met een vijver van 1.081.954 bedrijven uit heel Europa. "Het zijn juist deze bedrijven die nu in de nieuwe media moeten investeren, om hun activiteit een zetje te geven", aldus William Vande Wiele, CEO van Sending My CV. Indien een bedrijf ervoor opteert om beroep te doen op een extern digitaal agentschap, dan wordt het geconfronteerd met wel erg hoge kosten (een bedrag dat ongeveer gelijkstaat met 4 keer de kost van een gespecialiseerde werknemer binnen het bedrijf zelf). Dat is waarom de meeste bedrijven er eerder baat bij hebben om een gespecialiseerd profiel te rekruteren dat de interactieve marketing onder de knie heeft en in staat is om de internet business van het bedrijf op lange termijn en met een goede follow-up te ontwikkelen. Het probleem: deze specialisten zijn zeldzaam, vooral in België aangezien de opleiding in internetberoepen hier zwak gestructureerd is. Het onderzoek boog zich ook over de Europese bedrijven die een e-commerce site hebben. Ook hier bestaat er een grote goudmijn aan jobs voor de Europese economie. Balans: het percentage bedrijven dat actief is in de e-commerce ligt laag in de 42 gepeilde landen in Europa, vermits het varieert tussen 1 en 7%. Ook heeft de barometer vastgesteld dat er een 671.404 bedrijven zijn die een transactionele vitrine hebben en in staat zijn om nieuwe jobs te creëren. Slotsom: het is echt dringend nodig om de Europese bedrijven aan te moedigen om de nieuwe media te omarmen. De investering van die bedrijven in gespecialiseerde profielen, en de integratie van het digitale in het onderwijssysteem zouden de e-commerce een dynamiek geven die zijdelings àlle IT-jobs ten goede zou komen. Neelie Kroes, vicevoorzitster van de Europese Commissie, spreekt zelf van het creëren van 3,8 miljoen jobs op lange termijn. Newsletter Schrijf je in voor onze newsletter en check al het nieuws over e-marketing, startups, digital agencies,… Enter your Email address