Online verkoop: de toekomst ligt nog bij de bakstenen winkels

Een onderzoek van PwC met de titel "Demistifying the online shopper: 10 myths of multichannel retailing" bevat enkele opmerkelijke vaststellingen:  terwijl 60% van de respondenten sociale media gebruikt om de merken en detailwinkels te volgen en ontdekken, spreekt slechts 10% van een interactie tussen sociale media en bepaalde webshops. 17% van de internauten doet geen enkele aankoop online en verkiest nog altijd de fysieke winkels.

post-image-3

In de volgende 12 maanden zullen de respondenten de voorkeur geven aan online kopen vanop een pc en niet vanop een mobiel toestel of tablet. De enige merkbare uitzondering is China, waar 56% van de online gebruikers al aankopen verricht via de sociale mediaplatformen.

Filip Lozie, Partner en verantwoordelijke voor de retail activiteit bij PwC in België, stelt vast dat ook bij ons de sociale media, alhoewel ze frequent gebruikt worden, nog geen motor zijn om verkeer naar de webshops te drijven.

Uit het onderzoek blijkt dat er plaatsgebonden verschillen bestaan in het koopgedrag en dat buitenlandse verkopers hun intrede doen in de lijst met de favoriete multichannel verkopers van de gebruikers.

Anderzijds bevestigen tal van nationale spelers, die enkel online aanwezig zijn, hun positie, en kunnen dus weerwerk bieden aan globale online spelers zoals Amazon. Het zou trouwens verkeerd zijn om te denken dat de online verkoop de verkopen via andere kanalen kannibaliseert. De klanten die online kopen worden tot slot minder aangetrokken door de prijs als wel door "innoverende merken".

Een negatief punt uit het onderzoek is dat de gebruikers rechtstreeks kopen bij de fabrikanten, en geen onderscheid meer maken tussen de detailhandel en hun favoriete merken.

Meer info op http://www.pwc.com/multichannelsurvey

Back to top button
Close
Close