e-Commerce groeit met  25% in 2012

Online aankopen in België zijn aanzienlijk gegroeid tijdens het jaar 2012. Ogone geeft aan dat het 16,6 miljoen transacties heeft verwerkt op zijn platformen, of 25,8% meer dan in 2011. Tegelijkertijd barstten de mobiele aankopen uit hun voegen… Tijd om de belangrijkste e-commercecijfers voor België onder de loep te nemen.

post-image-3

De e-commerce is de anticrisisoplossing bij uitstek van de verkoopssector in België. Deze bewering wordt nog maar eens bevestigd door de cijfers die Ogone (een betalingsplatform gebruikt door 400.000 handelaars verdeeld over 70 landen wereldwijd) prijsgeeft. Ter herinnering: Ogone centraliseert ongeveer 85% van de online transacties in ons land. Het bedrag van de e-commercetransacties, gerealiseerd door de Belgische handelaars, bereikte 16,6 miljoen euro, een sprong van 25% in vergelijking met 2011. De gemiddelde winkelwagen is niettemin behoorlijk stabiel gebleven omdat hij blijft staan op 84 euro, tegenover 85 euro in 2011 en 84 euro in 2010.

De belangrijkste online verkoopssectoren in België zijn, in volgorde van belangrijkheid, het toerisme en de verkoop van vliegtickets (37% van het bedrag van de online aankopen), telecom (10%), de verkoop van tickets voor voorstellingen/theater/film (10%), transport (8,2%), retailgoederen (7,9%), de kledingsector (5,4%), de verkoop van cd’s, dvd’s, enz. (4,4%), financiële diensten (1,5%) en de verkoop van software en online apps (0,28%).  

Volgens Ogone beginnen de Belgische verkoopssites succes te kennen in het buitenland, bijvoorbeeld Ventes-Exclusive dat voortaan in de top 25 zit van de beste verkoopssites in Nederland.

Het jaar 2012 onderscheidde zich ook door de sterke groei van de online aankopen die werden gerealiseerd met mobiele toestellen. Het gaat om een verdubbeling in vergelijking met het jaar 2011 en deze aankopen zijn voortaan goed voor 5% van het totale aantal online transacties op de Belgische sites (tegenover 10% op internationaal niveau).

Volgens Ogone worden tabletten meer gebruikt (ongeveer 3%) dan  smartphones (ongeveer 2%). Laatste interessante element: de online transacties die met een pc of Mac gebeuren, tekenen een conversiepercentage (aankopen die daadwerkelijk worden uitgevoerd via een toestel) op van 71%, tegenover 70% op smartphones, maar 82% op tablets.

Ogone voorziet een gelijkaardige of zelfs grotere groei voor het jaar 2013. De mobiele transacties zouden op hun beurt evenveel moeten groeien als in 2012.

Back to top button
Close
Close