Hoe het internet de aankopen van de Belgen beïnvloedt

Het IAB en Google onthullen het online en offline gedrag van de Belgische gebruikers. De analyse brengt met name aan het licht dat de mobiele aankopen pijlsnel stijgen in ons kleine land...

post-image-3

Waar en hoe kopen de Belgen vandaag? En wat is de rol van het internet bij hun aankopen? De gegevens die verkregen werden via de "Consumer Barometer" van IAB Europe (in samenwerking met Google en TNS Infratest) bieden een gedetailleerde analyse van het online en offline gedrag van de Belgische gebruikers tijdens het jaar 2012.

Concreet beschikt 79% van de Belgische bevolking over internettoegang. Het mobiele internet stijgt gestaag: 22% van de Belgen heeft een smartphone en gebruikt die om online producten op te zoeken.

Uit het onderzoek blijkt ook dat een kwart van de Belgische gebruikers (26%) online opzoekingen verricht vooraleer een product te kopen. Tegelijk hecht 26% belang aan het feit dat men producten kan zien of raad kan vragen aan een "fysieke" expert. Onze Franse en Nederlandse buren vertonen echter een duidelijke voorkeer voor de online opzoekingen. 38% van de Nederlandse gebruikers zoekt enkel nog online iets op (19% gaat offline naar informatie op zoek). Het verschil is minder uitgesproken in Frankrijk: 34% zoekt online op, terwijl 21% verkiest offline op te zoeken.

Welke producten worden het meest opgezocht in België? Volgens de barometer zijn dat in orde van belangrijkheid immobiliën, tickets, hotels, vluchten, software, en camcorders.

Wat alle onderzochte landen gemeen hebben: de producten die online opgezocht werden, worden vaak ook online gekocht. De Belgische gebruiker volgt deze trend. De hierboven genoemde producten (tickets, vluchten en hotels) worden vaker online gekocht dan producten waarnaar men offline zocht.

België onderscheidt zich echter van Frankrijk en Nederland: waar 37% van de Nederlandse gebruikers een product online koopt, is dat percentage slechts 28% in Frankrijk, en 18% in België.

Back to top button
Close
Close