Home/Mobile marketing/Reclame op Google wordt aangezwengeld door mobiele toestellen! Reclame op Google wordt aangezwengeld door mobiele toestellen! De reclame op zoekmachines wordt nu voor een groot deel gedragen door de stijging van het mobiele verkeer, terwijl Facebook een niet te missen kanaal wordt voor de adverteerders, zo blijkt uit het laatste "Adobe Digital Index" rapport, dat de uitgaven analyseert in de digitale reclame. De details... 2012-10-30Comment Adobe heeft het gedrag ontleed van adverteerders en gebruikers die jaarlijks een bedrag van meer dan 2 miljard dollar beheren. Volgens de resultaten van het laatste trimestriële rapport zou bij de adverteerders de SEA (search engine advertising, paid search) verder blijven groeien in alle bekeken geografische zones - Verenigde Staten, Groot-Brittannië en Duitsland- en grotendeels gedragen worden door de stijging van het mobiele verkeer. Maar de cost per click (CPC), het conversiegehalte en de return on investment verschillen toch bij PC, tablet en smartphone.Zo zijn de uitgaven voor SEO op een jaar tijd met 11% gestegen in de Verenigde Staten, terwijl de return on investment een groei kende van 26%. Parallel kenden de SEO uitgaven een groei van resp. 36% en 25% in Groot-Brittannië en Duitsland.En toch is de Google CPC met 10% gedaald op een jaar tijd, gezien de groeiende proportie van mobiele clicks die minder kosten.De voortdurende groei van het verkeer van mobiele SEO vertaalt zich in hogere conversiegehalten per mobiel besturingssysteem. Toch blijkt, wanneer men het verkeer op iOS en Android terminals vergelijkt, dat de monetisering bijna twee keer hoger ligt bij de iOS systemen.Het rapport van Adobe toont ook aan dat de groeiende belangstelling voor merken op Facebook dit sociaal netwerk laat uitgroeien tot een strategisch verspreidingskanaal om het grote publiek te bereiken.Zo is de interesse voor de merken op Facebook, en de bijhorende interactie, in een jaar tijd met 896% gestegen. De mobiele gebruikers zijn goed voor bijna een kwart van de interacties op Facebook (via de buttons "Vind ik goed", "Commentaar", "Delen").De vooruitzichten voor het vierde trimester 2012 en het eerste trimester 2013 blijven er goed uitzien voor SEO op mobiele toestellen.De groei van de uitgaven voor SEO in de Verenigde Staten en Europa zou logischerwijze eind dit jaar en begin 2013 moeten blijven duren, vooral dan in het segment van de grote distributie, gezien de solide groei van het kanaal, de hoge return on investment, en de eindejaarsfeesten en verlofperiode die eraan komen.Het rapport van Adobe vermeldt ook een groeipercentage van 15 tot 20% in de Verenigde Staten en Europa, met een CPC die in het vierde trimester stijgt omwille van de seizoensgebondenheid van de grote distributie, en het invoeren van een betalend model door Google Shopping.Het mobiele verkeer zou gestaag moeten blijven groeien: 1 click op 4 in betaalde search is afkomstig van een tablet of een smartphone. Marketing experts zullen ongetwijfeld inspanningen gaan doen om het mobiele verkeer op hun site op het goede spoor te zetten door de campagnes aan te passen aan specifieke mobiele besturingssystemen. Newsletter Schrijf je in voor onze newsletter en check al het nieuws over e-marketing, startups, digital agencies,… Enter your Email address