Een app die de klant tot een "mystery shopper" maakt

Een app voor de iPhone maakt de gebruikers tot "spionnen" in dienst van handelaars en fabrikanten. Door foto`s te maken kan de Belgische gebruiker met SmartSpotter informatie verzamelen over producten, promoties, prijzen, en de displays. En zich laten betalen voor zijn moeite. Een nieuw voorbeeld van Mobile Crowd Sourcing dat komt overwaaien uit Nederland.

post-image-3

De SmartSpotter, begin 2011 gemaakt door Arno Fidder, Maarten Stut en Martijn Vegter, wil snel (binnen het uur) informatie verzamelen via de "Spotters", gebruikers die voorzien zijn van een iPhone.

Na download van de SmartSpotter moet de gebruiker zich eerst registreren op de site www.smartspotter.be. De site aanvaardt of verwerpt de kandidaturen op basis van de geleverde gegevens, en houdt daarbij rekening met de postcode. Want SmartSpotter wil een nationale dekking hebben, met Spotters op alle strategische plekken waar opdrachten uitgevoerd moeten worden.

Het werk van de SmartSpotter begint met een aanvraag van de klant, omgezet in een specifieke opdracht die al dan niet door de Spotter aanvaard wordt. De gebruiker heeft dan een uur de tijd om een foto in een bepaalde winkel te nemen van een product, een rek, of een promo display. Altijd op een bepaalde plek. Het aantal opdrachten per persoon werd vastgelegd op 3 tegelijkertijd en elke taak geeft recht op een beloning tussen de 1 en 4 euro naargelang de aard van de opdracht. En om te vermijden dat er vals gespeeld wordt, is er een geolocaliseringssoftware die controleert of de opdracht wel op de juiste plek uitgevoerd werd.
De online reporting geeft daarbij de klant van SmartSpotter meteen een overzicht van de situatie in de winkel.

Deze app maakt het in feite mogelijk om niet langer beroep te moeten doen op de mystery shoppers in de winkels, om te zien of een product correct gepresenteerd wordt. Volgens de maker van de app zou dit alternatief de fabrikanten en verdelers twee keer minder kosten dan de mystery shoppers terwijl er ook in real time relevante informatie gegeven wordt.

In Nederland zou SmartSpotter al meer dan 2000 Spotters tellen. In februari 2012 is SmartSpotter een joint-venture aangegaan met de specialist in Field Marketing, Hamilton Bright, waarvan het nu deel uitmaakt.

Back to top button
Close
Close