Eén Belg op twee surft voor de tv!

54% van de Belgen verklaren dat ze op het net surfen terwijl ze tv kijken, gemiddeld 2,4 uur per week. Bovendien koppelt één televisiekijker-surfer op vijf dit internetgebruik direct aan de uitzending die hij bekijkt! Alle details van de Mediascope-studie van het IAB…

post-image-3

De laatste enquête van het IAB (Mediascope Europe), gewijd aan de mediaconsumptie in België, zet zijn studie van het gedrag van Europeanen op het internet verder. Bij de 50.000 Europese deelnemers die in februari werden ondervraagd, bevonden zich ook 1.500 Belgen. De verklaringen van deze laatsten zijn erg leerrijk. 

Zo leren we dat de Belgen voortaan 2,4 uur doorbrengen met gelijktijdig surfen op het internet en tv kijken, terwijl het Europese gemiddelde 2,8 uur bedraagt. Van de 10 uur die de jonge Belgen iedere week voor het kleine scherm doorbrengen, gaan er twee uur naar het gelijktijdig surfen en tv-kijken. Dat is bijna evenveel als de 55-plussers die 18 uur per week aan de tv besteden. Een echte generatiekloof!

Ter vergelijking, bijna de helft van de Europeanen (48%) geeft toe tegelijkertijd tv te kijken en te surfen. Nog altijd volgens de studie van Mediascope Europe zijn het de Noren (70%) gevolgd door de Fransen (68%) en de Britten (62%) die het meest opgaan in deze nieuwe manier van gemengde mediaconsumptie.

Volgens Patrick Marck, General Manager van IAB Belgium, is deze trend toe te schrijven aan de “verhoging van het aantal platformen die een internettoegang bieden (tablets, smartphones, enz.)”.

Niettemin lijkt deze evolutie de zaken te bemoeilijken voor adverteerders en de tv-wereld in hun pogingen om de aandacht van de consumenten te trekken. Zelfs als dit hen ook ongeziene mogelijkheden kan bieden, vermits 20% van de Belgische “multitask”-aanhangers verklaren dat hun online activiteiten gekoppeld zijn aan het tv-programma dat ze bekijken.

Belgen surfen trouwens het liefst als ze kijken naar ontspanningsprogramma’s (60%) en informatie (47%). Documentaires staan op de derde plaats (30%). De zogenaamde toepassingen van het “tweede scherm” komen ook overeen met deze trend, wanneer tv-kijkers worden uitgenodigd om deel te nemen aan enquêtes, om te stemmen of bijkomende informatie te raadplegen tijdens of na de uitzending.

De multitasking-gewoonten van de Belgische surfer beperken zich niet tot de tv. Vandaag surfen 47% van de Belgen ook terwijl ze naar de radio luisteren. Maar zelfs als ze lezen is het internet nooit ver weg: ongeveer een kwart van de ondervraagden geven toe dat ze surfen terwijl ze een magazine (24%) of een krant (25%) lezen.

Back to top button
Close
Close