Home/Online media/De Belg verkiest het internet boven de traditionele media! De Belg verkiest het internet boven de traditionele media! De Belg is steeds vaker verbonden met het internet, ten koste van de traditionele media, zo meldt het IAB. De gemiddelde internaut surft nu elke week 13,6 uur. In twee jaar tijd is het aantal mensen dat tv kijkt, radio beluistert en de gedrukte pers leest nog verminderd! Een analyse... 2012-08-24Comment Het laatste onderzoek van IAB Europe (Mediascope Europe) gewijd aan het mediaverbruik van de Belgen, leert ons dat ons land nu 7,1 miljoen internauten telt die, gemiddeld, elke week 13,6 uur surfen, een duur die met 5% gestegen is tegenover het onderzoek uit 2010. Surfen op het web wint steeds meer aan populariteit, en vervangt steeds meer de traditionele media. In twee jaar tijd is het aantal Belgen dat tv kijkt, de radio beluistert of kranten en magazines leest, nog verminderd. Bij de 16-45 jarigen is internet zelfs uitgegroeid tot het belangrijkste medium.Nog altijd volgens het grootste Europese onderzoek naar het mediagebruik (50.000 deelnemers waaronder 1.500 Belgen) heeft ons land er 17% extra internauten bij gekregen in twee jaar tijd (in totaal 7,1 miljoen Belgen). Met andere woorden: 81% van de Belgische volwassenen surft op het web.Ter vergelijking: het aantal Europese internauten wordt op 427 miljoen geschat, wat neerkomt op 65% van de volwassenen, bij een gemiddelde online tijd van 14,8 uur per week. Wat dus een iets langere duur is dan het Belgische gemiddelde.Patrick Marck, Algemeen Directeur van IAB Belgium, geeft een gedetailleerde analyse van deze stijgende trend van het internetgebruik: "De nieuwssites worden het meest bezocht door de Belgen (37%), op de voet gevolgd door de sites van de sociale netwerken (36%). Het podium wordt vervolledigd door de sites van banken en verzekeringen (15%). De Belg gaat vooral het internet op om ontspanning te zoeken, en wil in de eerste plaats online videoclips bekijken, muziek en radio beluisteren, gevolgd door het bekijken van live evenementen en online films. In een maand voert 77% van de Belgen minstens één keer een zoekopdracht uit op de nieuwssites".Deze opkomst van het internet geschiedt ten koste van de traditionele media. "De Belgen besteden minder tijd aan deze media dan in 2010: radio is nu goed voor 15,6% van de tijd die per week aan de media besteed wordt (-9% in twee jaar tijd!), terwijl in diezelfde periode het aantal radioluisteraars steeg met 3% en nu 87% van de bevolking bedraagt. Een zelfde vaststelling voor tv, waar de gemiddelde verbruiksduur zakt naar 15u per week (-3% tegenover 2010), terwijl het aantal tv-kijkers steeg met 2% (dus 96% van de bevolking).Hetzelfde geldt voor de geschreven pers (kranten en magazines), die een voortdurende, algemene afkalving doormaakt: minder dan 2 Belgen op 3 (65%) leest nog een krant of magazine. Dat vertaalt zich in een daling van resp. 14% (kranten) en 15% (magazines). Wat op wekelijkse basis betekent dat 4,5 uur besteed worden aan het lezen van kranten (-13%) en 3,8 uur (-5%) aan het lezen van magazines.Maar zich hier echt zorgen over maken, hoeft niet "vermits de traditionele media evolueren naar online: 9 Belgische internauten op 10 bezoeken nieuwssites, 55% bekijkt online tv, en 59% luistert naar online radio. Wat een stijging is van het publiek met resp. 12%, 3% en 42% in twee jaar tijd", merkt Patrick Marck op. Newsletter Schrijf je in voor onze newsletter en check al het nieuws over e-marketing, startups, digital agencies,… Enter your Email address