Google laat "reclamezappen" op het mobieltje toe

Google kondigt een nieuwe functie aan voor mobiele reclame op YouTube:  TrueView Mobile. Daarbij kan men de reclame op smartphones en tablets wegzappen. Maar wat denken de adverteerders ervan?

post-image-3

Het reclameformat TrueView Video Ads van Google, dat sinds 2010 beschikbaar was voor YouTube, wordt nu uitgebreid tot video die men op een mobiel toestel bekijkt.

De nieuwe functie "TrueView Mobile" voor reclame bij YouTube filmpjes zal wellicht heel welkom zijn bij de mobinauten, maar bij de adverteerders voor tandengeknars kunnen zorgen. Want met deze nieuwe optie kan men de reclame in de filmpjes overslaan op zijn smartphone of tablet. De adverteerder van zijn kant zal enkel betalen wanneer de internaut ervoor kiest om de reclame te bekijken. Google rechtvaardigt deze beslissing door het feit dat "het reclamebudget van de adverteerder voortaan beperkt wordt tot de reclame voor merken waarvoor de gebruiker echt interesse toont".

Met andere woorden: de gebruiker mag bepaalde reclame op zijn mobieltje overslaan, doordat YouTube, na de eerste vijf seconden van de reclame, de keuze laat aan de internaut om die al dan niet verder te bekijken. "De adverteerder betaalt enkele wanneer de internaut zijn advertentie gedurende minimum 30 seconden of in zijn geheel bekeken heeft", stipt men aan bij Google. Concreet worden deze advertenties juist voor het begin van de video of tijdens het afspelen vertoond.

Nu blijft het nog afwachten of de adverteerder gelukkig is met deze optie die voortaan om mobiele toestellen beschikbaar is...

Volgens YouTube zou 15 tot 45% van de internauten ervoor kiezen om de TrueView Videos Ads te bekijken.

Back to top button
Close
Close