Home/Web 2.0/Euro 2012: er werd ook gestreden op Facebook Euro 2012: er werd ook gestreden op Facebook Het bureau LEWIS PR en Statilizer hebben het aantal internetters bestudeerd die de nationale voetbalploegen en de toonaangevende spelers van Euro 2012 hebben aangetrokken op hun officiële Facebook-pagina’s. Uit de resultaten blijkt dat de Duitse fans dynamischer waren op Facebook en dat Spanje, dat kampioen werd, maar op de dertiende plaats van het klassement staat. 2012-07-10Comment Voor het begin van het toernooi deelde Nederland de tweede plaats met Duitsland op het vlak van engagement. Door de engagementspercentages te bestuderen (het gemiddeld aantal interacties) zakten de Nederlanders naar de tiende plaats. Rusland ging van de eerste naar de zesde plaats. De Griekse fans gingen van een vijftiende naar een dertiende plaats. Wat de spelers betreft waren de resultaten stabieler. Qua spelers waren het de fans van Cristiano Ronaldo die het meest actief waren op zijn Facebook-pagina tijdens de wedstrijd, gevolgd door de Spaanse middenvelder Andres Iniesta. Sergio Ramos tenslotte kwam de top elf van het team binnen tijdens het toernooi, terwijl de activiteit van zijn fans op zijn Facebook-pagina, voor het begin van de euro, eerder zwak was. "Het is interessant om te zien dat bepaalde teams en spelers de manier hebben verbeterd waarop ze met hun fans omgaan op Facebook tijdens het toernooi. Verschillende grote ploegen hebben hun engagement met de fans niettemin niet echt verbeterd. Sommige hebben zelfs een zwakkere eindscore gehaald dan voor het begin van de Euro. Dit is een gemiste kans omdat we zien dat de fans zich, naarmate het toernooi evolueerde, meer tot de sociale media hebben gericht om hun nationale ploegen en lievelingsspelers te ondersteunen. De Facebook-pagina’s van de teams zijn dus een uitstekend platform om contact te zoeken met hun fans,” zegt Pieter De Wit, specialist sociale netwerken bij LEWIS PR België. Newsletter Schrijf je in voor onze newsletter en check al het nieuws over e-marketing, startups, digital agencies,… Enter your Email address