IAB Europe: Europese markt van de online reclame rondt kaap van 20 miljard euro

Ondanks de moeilijke macro-economische omstandigheden is de Europese markt van de online reclame in een jaar tijd met 14,5% gestegen, en bedraagt nu 20,9 miljard euro. Ter vergelijking: de hele Europese reclamemarkt, buiten de online reclame, is in dezelfde periode slechts met 0,8% gestegen. Deze cijfers zijn afkomstig van het AdEx Benchmark onderzoek dat IAB Europe elk jaar uitvoert.

post-image-3

De groeipercentages in de verschillende Europese landen gaan van 55,5% in Rusland en 46% in Servië, tot 5,5% in Noorwegen en 4,6% in Roemenië. De markten van Centraal- en Oost-Europa zagen hun marktaandeel stijgen van 10,1% in 2010 naar 11,8% in 2011. De landen die de top 5 vertegenwoordigen - Verenigd Koninkrijk, Duitsland, Frankrijk, Italië en Nederland -  zijn samen goed voor 67,9% van de globale Europese markt, een lichte daling tegenover de 69,2% van 2010.

De `mobiele` reclame is nog altijd een opkomend formaat, met een marktaandeel in de online display dat tussen de 1 en 3% ligt, maar het laat zich toch opmerken door een snelle groei. De negen landen waar de cijfers van reclame via mobiele display beschikbaar zijn voor 2010 en 2011, hebben een gemiddelde groei van 45,6%.

Het ROI-centrische search format tot slot kende in 2011 de grootste groei, namelijk 17,9%.

Back to top button
Close
Close