Home/Mobile marketing/Optimaliseer uw mobiele site! Optimaliseer uw mobiele site! Een onderzoek van het SEM agentschap Blue2purple brengt een analyse van de performantie van de Adwords reclame (CTR en CPC) volgens de soorten mobiele toestellen en computers. Balans: de internauten die op tablets en smartphones surfen interageren gemakkelijker met de Adwords content. De CPC en het conversiegehalte echter liggen veel lager! De resultaten even in detail bekeken... 2012-04-10Comment Het onderzoek van Blue2purple, dat gebaseerd is op 650 miljoen impressies op Google Search en Google Display Network Belgium tijdens het eerste trimester 2012 (en op sites die niet mobile-friendly zijn) leert ons dat 95% ervan afkomstig is van computers tegenover 2,5% van tablets, en een gelijkaardig percentage (2,5%) van smartphones. Bij de 14 sectoren die vertegenwoordigd zijn bij de klanten van het agentschap (minstens 2 klanten per sector) stelt het agentschap echter vast dat de CTR op mobiele toestellen 19% hoger ligt dan bij computers. Nog interessanter: de CTR op tablets ligt 28% hoger dan bij computers. De CPC echter ligt 9% lager op tablets dan bij computers. Idem voor mobiele toestellen, waarvan de CPC 39% lager ligt dan bij computers. Wat de positie van de Adwords betreft, die ligt 17% hoger bij tablets en 30% bij mobiele toestellen. Het agentschap stelt tot slot vast dat het geanalyseerde conversiegehalte 26% lager ligt bij tablets en 63% bij mobiele toestellen! Het onderzoek dat het Brussselse in SEM gespecialiseerde agentschap uitvoerde is gebaseerd op het gemiddelde van alle klanten accounts waarvan het verspreiden van advertenties niet specifiek gebonden is aan een of ander soort toestel (een parameter gekozen door de klanten) en is ook gebaseerd op adverteerders die geen "Mobile Friendly" site hebben. Het gemeten impressiegehalte weerspiegelt met andere woorden de zoektrends op de markt. Het onderzoek laat het agentschap Blue2purple ook aantonen hoe belangrijk het is om een site te hebben die geoptimaliseerd is voor elk soort toestel. En om te besluiten dat de internauten die surfen op tablets en smartphones gemakkelijker interageren met de Adwords content. Deze prestaties, gecorreleerd met de zwakkere concurrentie op deze toestellen, leiden tot een CPC die beduidend lager ligt voor een betere positie. Spijtig genoeg en niet verrassend lijken de "mobilonauten" teveel afgeremd te worden in de conversietunnel. Het wordt met andere woorden prioritair voor de bedrijven om hun mobiele sites te optimaliseren! Newsletter Schrijf je in voor onze newsletter en check al het nieuws over e-marketing, startups, digital agencies,… Enter your Email address