Internet stimulans voor reclame

Het bureau ZenithOptimedia verwacht dat de reclame-uitgaven wereldwijd blijven stijgen. Als het economisch herstel doorzet, verwacht men in 2012 een toename van de advertentieaankopen met 4,8% tot 489 miljard dollar aan het eind van het jaar. Dit cijfer ligt iets hoger dan de verwachtingen van eind 2011.

post-image-3

De key accounts blijven de aanjagers van de groei als gevolg van een proces van consolidatie van hun merken en vergroting van hun marktaandeel, terwijl 10 opkomende markten goed zullen zijn voor de helft van de groei van de reclame-uitgaven tussen 2011 en 2014.

In deze context zal het aandeel van de internetuitgaven stijgen van 16,4% in 2011 tot 22,1% in 2014 en in zes markten zelfs tot meer dan 30%. Uit de studie blijkt bovendien dat bedrijven over het algemeen kasreserves hebben opgebouwd sinds het begin van de recessie (2008). Ze kunnen dus zwaar investeren in marketing om marktaandeel te winnen en de consumptie te stimuleren, zoals de merken Unilever, Reckitt Benckiser, Coca-Cola of PepsiCo bevestigen.

Back to top button
Close
Close