Peter Verbiest: "Drie manieren om meer met minder te doen"

Als genodigde op de BMMA heeft de Strategy Director van Boondoggle zijn strategische visie gegeven op het reclamevak in tijden van crisis.

post-image-3

Hoe kan men in tijden van crisis nog meer doen met nog minder? Dat was het thema van de conferentie die deze week door BMMA georganiseerd was. Gast: Peter Verbiest, Strategy Director van Boondoggle, ongetwijfeld het agentschap dat het best de overgang van "alles digitaal" naar cross-media agentschap gemaakt heeft. De spreker had weliswaar geen wonderrecept, maar tekende drie pistes uit, daarbij uitgaand van de laatste realisaties van zijn agentschap

- De adverteerder moet zich inleven in de realiteit zoals de gebruiker die beleeft. Wat inhoudt dat men toegeeft dat de maatschappij veranderd is en dat het aanbod zich in functie daarvan moet aanpassen. Peter Verbiest gaf als voorbeeld een recente campagne die gerealiseerd werd voor rekening van Dexia; daarbij stapte de bank af van de segmentering per product, en koos voor een benadering die draaide rond nieuwe soorten huishoudens: vrijgezellen, eenoudergezinnen, nieuw samengestelde gezinnen, ... allemaal klanten die zich niet kunnen terugvinden in het "koppel met twee kinderen" model dat de reclame oplegt.

- Zijn visie op de "owned media" uitbreiden. Naast de traditionele media zijn er nieuwe hefbomen mogelijk, zoals de TED conferenties die gebruik maakten van... taxichauffeurs om op lokale schaal promotie te maken voor hun evenementen.

- Meten om te optimaliseren, niet om te rapporteren. Peter Verbiest heeft tot slot herinnerd aan het belang van de "analytics" in een continue cirkel meten/analyse/verbeteren/controle, een methode om de rendabiliteit van elk acquisitiekanaal af te wegen en het rendement van een campagne voortdurend te verbeteren.

Kortom, niets revolutionairs, maar een redevoering met gezond verstand, een plezier om te aanhoren. En die aantoont dat het reclamevak grondig aan het veranderen is als gevolg van de economische recessie.

Back to top button
Close
Close