e-Commerce: de kaap van het miljard euro gerond!

De crisis heeft blijkbaar geen enkele impact op de e-commerce in België. Het jaar 2011 is afgesloten met een groei van 23% bij het aantal transacties. Deze groei ging echter wel ten kosten van de traditionele handel.

post-image-3

Het bedrijf Ogone, specialist in elektronische betalingen, brengt verslag uit over de gezondheidstoestand van de Belgische e-commerce sector in het voorbije jaar.

Daaruit onthouden we dat de online betalingen in België voor het eerst de kaap van het miljard euro gerond hebben (om juist te zijn 1.118.000.000 euro), tegenover 903 miljoen in 2010.

De sector heeft de crisis dus goed doorstaan en kon de groei die al enkele jaren geleden begon voortzetten. Zowel het aantal transacties als het totaal bedrag ervan steeg met een 23%.

Het aantal online betalingen ging van 10,7 naar 13,2 miljoen. Net als in de voorbije jaren blijft het gemiddelde bedrag per transactie stabiel (85 euro tegenover 84 euro in 2009 en 2010). In de loop van het vierde trimester van 2011 hebben per maand meer dan 100 nieuwe handelaars gekozen voor het Ogone platform (dat ongeveer 85% van de markt van de digitale betalingen vertegenwoordigt), wat een stijging is met 10% vergeleken met dezelfde periode in 2010.
België heeft nu een 8.000 webhandelaren; de belangrijkste daarvan (in aantal transacties) behoren tot de sectoren Reizen, Ticketing (verkoop van bioscooptickets, enz.), GSM operatoren (beltijd herladen) of de sites voor besloten verkopen. Die laatsten zijn trouwens verantwoordelijk voor een groot deel van de stijging bij de online verkoop in ons land, zo zegt Michael Van Gijseghem, Country Manager van Ogone België.

Twee belangrijke trends werden in 2011 opgemerkt, die in 2012 nog zullen uitgroeien: de ontwikkeling van de mobiele handel, en het gebruik van Facebook als marketing tool.

De stijging van de verkoop van smartphones en digitale tablets vormt een belangrijk potentieel voor de e-commerce. 53% van de e-commerce sites kan momenteel geraadpleegd worden via een online versie (terwijl amper 18% van de webhandelaren specifiek een mobiele toepassing heeft laten ontwikkelen voor zijn commerciële vitrine). Maar tal van sites voor besloten verkopen bieden al wel mobiele applicaties om de verkoop aan te zwengelen, en met succes. De m-commerce mag momenteel dan nog marginaal blijven in ons land, maar het belang ervan zal in 2012 beduidend toenemen, zo meent men bij Ogone.

De andere trend die men in 2011 waarnam is het groeiend gebruik van Facebook om de online verkoop te stimuleren. De Belgische webhandelaren hebben begrepen dat de sociale netwerken uitgroeien tot echte marketing vectoren. Zo is La Redoute de eerste Europese e-commerce site die Facebook credits gebruikt als aansporing om zoveel mogelijk "fans" te lokken.

Dit gezegd zijnde heeft België nog een weg af te leggen vooraleer het de concurrentie kan aangaan met onze Europese buren. Ogone meent immers dat wij nog een jaar achterstand hebben op landen zoals Nederland. Het gebrekkige aanbod op de Belgische sites zet onze landgenoten nog altijd aan om massaal te kopen op buitenlandse webshops (50% van de transacties wordt gerealiseerd op niet-Belgische sites)!

Back to top button
Close
Close