Home/Campaigns/Het Noorden speelt om te winnen! Het Noorden speelt om te winnen! Het fenomeen van de "gamification", gebaseerd op speelse inborst van de mens, wint aan belang in onze maatschappij, en dan vooral in de sector van de nieuwe technologieën. 2011-11-23Comment Door de mechaniek van het spel over te brengen naar andere domeinen, zoals het web en de sociale netwerken, krijgt men gemakkelijker een positief gedrag bij de gebruikers. Deze bedenking leidt ons tot de conclusies van een recent onderzoek op het collectief spel, dat aantoont dat de "Noorderlingen" meer winnaarmentaliteit hebben!Een recent onderzoek, uitgevoerd door het Belgisch bureau IVOS op verzoek van Nintendo, toont aan dat 60% van de kinderen tussen 6 en 12 jaar meer dan één keer per week een videospel speelt, met toestemming van vader of moeder. Gaat men hiervan uit, dan beschouwt één ouder op twee de videospelletjes als een intellectuele stimulans en als leerrijk voor zijn kinderen. Volgens de ouders zijn de beste videospelletjes degene die men samen in de living speelt. De spelletjes die het populairst bij de ouders zijn die waarbij men moet bewegen!Zo verklaart 50% van de ondervraagde ouders een Wii (Nintendo) in huis te hebben, en bij 55 tot 65% van deze gezinnen spelen de kinderen minstens één keer per maand samen met hun ouders op de Wii.Volgens Herman Konings van Trendwatcher "leven wij onmiskenbaar in een digitale wereld, en groeit het open staan voor videogames! De technologie wordt niet langer beschouwd als een bedreiging voor de kinderen".Op de vraag "spelen wij videogames om te winnen?" blijk het dat 47% van de Nederlanders ja zegt, in Frankrijk zijn dat er maar 29%, en in België 33%.Het blijkt tot slot dat de Belgische gezinnen liever samen spelen op onregelmatige tijdstippen, bij voorkeur tijdens de vakantie. Terwijl men in Frankrijk en Nederland meer in de weekends samen met het gezin speelt.Herman Konings besluit: "de ouders van jonge kinderen zijn digitale immigranten die zich stilaan op hun gemak beginnen te voelen op het digitale terrein. Maar zij doen hun best om hun kinderen te beschermen tegen een overdosis bits & bytes, en het gelach tijdens het spel komt van de deelnemers, en niet altijd uit de luidsprekers. De nieuwe spelen tussen de verschillende generaties draaien rond het evenwicht tussen high-tech en high touch". Newsletter Schrijf je in voor onze newsletter en check al het nieuws over e-marketing, startups, digital agencies,… Enter your Email address