Bezitters van een iPad kopen meer online

Wanneer een mobiele internaut een bezoek brengt aan een webshop, dan is de kans op een aankoop groter wanneer het om een bezitter van een iPad gaat dan bij de bezitter van een Android toestel of een pc.

post-image-3

Bovendien zullen de uitgaven -veel- groter zijn. Volgens IBM zouden alle webshops een speciale pagina moeten ontwikkelen voor de iPad... vooral de dierenwinkels!

Het conversiegehalte bij de iPad-bezitters is bijna het dubbel zo hoog als bij de andere gebruikers, zo verzekert John Squire, chief strategy officer bij IBM Coremetrics. En deze trend zou tijdens de eindejaarsfeesten moeten doorzetten.

De gegevens van IBM Coremetrics tonen nu ook aan dat  het kopen zelf verschuift van de pc naar mobiele toestellen.

In oktober 2009 geschiedde slechts 1% van de online aankopen vanop een mobiel toestel (VS cijfers). In oktober 2010 bedroeg dat percentage 4,2%, de voorbije maand werd de grens van 10% overschreden... en voor november zou men 15% moeten bereiken.

Maar de groei is ook merkbaar op vlak van de uitgegeven bedragen. In een jaar tijd ging het volume van de online aankoop van 3,4% van de totale uitgaven naar 9,6% (cijfers van oktober).

De mobiele kopers hebben ook een hogere "bounce rate". Wat voor John Squire betekent dat deze online winkels een "hyper-specifieke" pagina moeten maken voor de mobiele klanten. Is die pagina er niet, dan verlaten de mobiele bezoekers onmiddellijk de site, meteen vanaf de eerste pagina.

Het conversiegehalte is groter bij de shoppers die verwezen werden vanop een sociale site. Dit conversiegehalte gaat van 5,5% voor een aankoop vanop een pc naar 9,2% vanop een mobiel toestel.

Conclusie van IBM: het eindejaar zal goed zijn voor de online verkoop. In november zal de online verkoop met 15% stijgen tegenover november 2010.

En tot slot het robotportret van de online koper: de gebruiker met iPad is man en gamer. Hij is soms wetenschapper van opleiding, en bezit een gezelschapsdier (Bron BlueKai).

Back to top button
Close
Close