Maak werk van uw sociale strategie!

De bedrijven zijn zich bewust van het belang dat de sociale netwerken hebben voor het opbouwen van de reputatie van hun merk. Maar anderzijds geven zij toe dat er nog heel wat werk verzet moet worden vooraleer zij een sociaal merk worden. Een onderzoek helpt u om de sociale media beter te gebruiken! Enkele tips...

post-image-3

Het internationale onderzoek "Socializing Your Brand: A Brand`s Guide to Sociability", uitgevoerd door Weber Shandwick (in partnerschap met Forbes), wil de verantwoordelijken voor de communicatie stof tot nadenken geven om hun beste praktijken uit te werken, en een echt sociaal merk te creëren.

Het systeem om een bekend sociaal merk te worden? Daarvoor moet men, zoals te verwachten viel, een interactie aangaan met het doelpubliek, en originele content creëren om de interactieve ervaring een stap hoger te brengen, boven het louter brengen van nieuws, commerciële akkoorden of evenementen.

De merken met wereldwijde faam slagen er over het algemeen in  hun community te engageren, zij bouwen een band uit rond gemeenschappelijke passies. Maar dat betekent ook dat de verantwoordelijken van deze sociale merken bereid zijn om alle risico`s te aanvaarden die de interactie met de gebruiker met zich meebrengt.

En bij ons? Het onderzoek toont aan dat de bedrijven uit de Benelux hun online aanwezigheid beschouwen als de tweede belangrijkste factor om de reputatie van hun merk op te bouwen. Nochtans geeft 25% van hen toe geen sociale strategie te hebben! Een ander opvallend feit: 1 bedrijf op 5 meent dat de risico`s van de sociale media groter zijn dan de voordelen. Het onderzoek leert ons tot slot ook dat amper 17% van de Belgische en Nederlandse bedrijven specifieke content ontwikkelt voor de sociale media, terwijl 23% van de ondervraagden verklaart een consistente merkidentiteit uit te bouwen op  zowel de nieuwe sociale media als de traditionele media.

Volgens Paul Baeyaert, Managing Director bij Weber Shandwick Brussel is er een wanverhouding tussen theorie en werkelijkheid: "De Brand Managers gaan te vaak voor de nieuwe technologieën, en verwaarlozen de doelstellingen die een reële waarde bieden voor de communities van het merk".

Met andere woorden moeten de bedrijven, willen zij een echt sociaal merk worden, de silo`s afbreken en alle marketingcommunicatie integreren in een echt sociale dialoog.

Weber Shandwick heeft 9 sleutelfactoren vastgesteld die kunnen bijdragen tot het sociaal-zijn van het merk:

1. Verzorg de boodschap

De merken van wereldklasse zijn veel meer in staat om originele content te creëren dan de traditionele merken: 45% ervan ontwikkelt content specifiek voor de sociale media.

2. Breng beweging in uw merk

De betere merken zijn beter in staat om content aan te bieden voor mobiele telefoons dan de traditionele merken (geolocale toepassingen, check-in, proximity marketing, YouTube kanaal).

3. Integreer

De grootste merken zijn dubbel zo actief bezig met het creëren van een persoonlijkheid, zij maken daarvan ook op coherente manier een versie op alle kanalen van de sociale en traditionele media.

4. De sociale media in het centrum van de organisatie

61% van de grote merken beschikt over een verantwoordelijke voor sociale media, tegenover 41% bij de traditionele merken. "Het belangrijkste is dat de activiteiten op de sociale media centraal gepland worden, en dat zij op alle kanalen ontplooid worden, om de boodschap nog te versterken".

5. Luister meer dan te spreken

De betere merken passen hun boodschap aan de noden van hun doelgroep aan, en houden rekening met de mening van hun fans, verweven die in de verhalen die ze vertellen.

6. Meet

Merken van wereldklasse hechten meer belang aan het meten van de efficiency van sociale media: conversiegehalte, afname van oproepen, inkomsten gegenereerd door de sociale media.

7. Denk globaal

De grote merken hechten meer waarde aan het wereldwijde bereik van hun activiteiten op de sociale media. Zulk bereik draagt bij tot een betere dienstverlening en een betere reputatie.

8. Zoek steun bij derden

In vergelijking met de traditionele merken halen de grote merken er bijna twee keer zoveel andere bedrijven bij, om hun activiteiten op de sociale media te meten en te verbeteren.

9. Blijf alert

De merken van wereldklasse zijn altijd alerter om hun reputatie te beschermen. Sinds de zaak Wikileaks zijn de grote merken 85% alertergeworden.

Back to top button
Close
Close