Google+ nu ook open voor handelaars

Het sociale netwerk Google+, concurrent van Facebook, breidt zijn diensten elke dag verder uit. Voor de jongeren, voor de gebruikers, maar nu ook voor de bedrijven, die voortaan Google+ kunnen gebruiken om "business" te doen.

post-image-3

Google verzekert dat zijn nieuwe Business pagina`s ontworpen zijn om de bedrijven te helpen  meer interactie te creëren, en zelfs "face-to-face" (geïndividualiseerde) relaties met hun klanten. Aanvankelijk zijn deze functies nog niet voor iedereen beschikbaar, doch enkel voor een groep pilootbedrijven zoals Pepsi, Toyota, en... de Muppets.

Met deze nieuwe diensten kunnen de klanten het bedrijf van hun keuze aanbevelen via de bekende "+1" button, het equivalent van "Like" bij Facebook. Wat interactie betreft, zal de gebruiker een videochat sessie kunnen plannen om een vraag te stellen, zoals de fans van Kermit en Miss Piggy al konden testen tijdens de lanceringceremonie van de dienst.

Google heeft ook een specifieke zoekterm ingevoerd: de naam van een bedrijf voorafgegaan door het symbool "+", wat dan meteen verwijst naar de Google+ pagina van het bedrijf in kwestie, met de mogelijkheid voor de gebruiker om die aan een van zijn (vrienden) kringen toe te voegen. Deze tools zijn nu nog in testfase en zullen "over enkele maanden" voor iedereen toegankelijk zijn.

Maar het toevoegen van de Google+ pagina`s aan de gelijknamige zoekmachine zou wel eens voor controverse kunnen zorgen. De koning van de zoekmachines zou zijn belangrijkste tool gebruiken om zijn eigen secondaire diensten te bevoordelen. De advocaten van de concurrentie slijpen al hun wapens, en een Amerikaanse democratische verkozene verwijt Google dat het zijn eigen resultaten voortrekt in Google Finance. En net zo levert het opzoeken van een adres in de zoekmachine op de eerste plaats een resultaat dat gebaseerd is op Google Maps, wat concurrerende kaartensites achteruit zou stellen.

Back to top button
Close
Close