Groupon met een beurswaarde van 12,7 miljard!

Verleden week vrijdag trok de Amerikaanse site voor groepsaankopen Groupon naar de beurs op Nasdaq, en haalde een bedrag op van $700 miljoen. Het bood in ruil maar 34,5 miljoen aandelen die slechts 5,4% van de 637,3 miljoen bestaande aandelen vertegenwoordigen. Dit brengt de beurswaarde van Groupon op $12,7 miljard, een indrukwekkend cijfer.

post-image-3

Groupon besloot op het laatste moment om de prijs van het aandeel te bepalen op $20, terwijl de markt zich verwachtte aan een prijs tussen $16 en $18 per aandeel. Zoals dat vaak het geval is bij de IPO van een bedrijf, is er omwille van speculatie een rush op de aankoop van aandelen, en dan vooral in de eerste dagen, wanneer de prijs van het aandeel stijgt. De experts zijn echter verdeeld over de evolutie van de beurswaarde. Het aandeel heeft zijn eerste dag op de beurs geëindigd met een stijging van meer dan 30%, op $26,11.
 
Ter herinnering: bij de beursgang van Amazon.com in mei 1987 en van Google in augustus 2004, die toen respectievelijk $62 miljoen en $1,92 miljard ophaalden, werd hun beurswaarde op dat moment op $430 miljoen en $23 miljard geschat.
 
Een tijdje geleden had Groupon getracht toenadering te zoeken tot Amazon.com, maar zonder succes, vermits Amazon.com investeerde in een van de concurrenten van Groupon, LivingSocial Inc. Zijn andere nieuwe concurrent, Google Offers, heeft verleden week haar eerste nationale promotie gelanceerd die toegankelijk is in alle staten van de Verenigde Staten. Men kan dus vaststellen dat de concurrentie steeds agressiever wordt; een deel van de beursmiddens blijft dan ook verdeeld over de toekomst van Groupon op de beurs.
 
Het zal interessant zijn om te zien of de groep zijn operationele uitgaven kan blijven handhaven, met name voor marketing om nieuwe abonnees te verwerven, zoals het gedaan heeft in het derde trimester van dit jaar, waardoor het in staat was om winst te maken.

Back to top button
Close
Close