Beweb brengt de "geolocale banners" op de markt

De digitale regie Beweb lanceert Proxistore, een nieuw "display" reclameformaat op basis van geolocalisatie! Doel: de adverteerders toelaten om hun klandiziezones (op maat) te definiëren zodat zij banners kunnen brengen op basis van de plaats waar de internaut zich bevindt. Een project waarvoor een investering van 3 miljoen euro nodig was en het aanvragen van een octrooi.

post-image-3

De markt van geolocale reclame (tv, radio, regionale kranten) is in België goed voor 300 miljoen euro, op het totaal van 3 miljard euro bruto dat elk jaar geïnvesteerd wordt, wat neerkomt op 10% van de markt. Maar tot nu toe was het internet volledig afwezig op die geolocale marketing. De digitale regie Beweb wil dit veranderen, en brengt nu (als eerste ter wereld) het nieuwe aanbod Proxistore uit. "Bij de adverteerders bestond er een echte vraag naar dit soort reclame, dat preciezer en beter te controleren is", vertrouwt Bruno Van Boucq ons toe, medeoprichter van de Beweb regie.

Concreet gaat het om een volledig nieuw "display" concept, waarbij de adverteerders hun boodschap kunnen brengen in een geografische zone die zij zelf bepalen. Deze banners van de nieuwe generatie (te bekijken op computer, smartphone of tablet) worden vertoond op de sites met veel bezoekers die tot het Beweb netwerk behoren (een dertigtal sites en mediagroepen werd geselecteerd: De Standaard, Nieuwsblad, Corelio, Sanoma, La DH, La Libre.be, RTL, Vers L`avenir). De grote nieuwigheid tegenover geolocatieplatformen zoals Foursquare is dat Beweb in staat is om 4 miljoen Belgen te bereiken (80% van de mensen met internetverbinding), gezien de gebruikte technologie. "Terwijl Foursquare amper 1% van de Belgen bereikt", legt men ons bij Beweb uit.

Een ander interessant aspect: bij het vertonen krijgen de geolocale banners prioriteit op de nationale advertenties. "Zodra een internaut zich bevindt in de regio van een geolocale advertentie, dan zal die de nationale banner vervangen die vertoond wordt in de traditionele rechthoek". Dat kan een Flash animatie zijn, video, enz.

Nog een toegevoegde waarde voor de adverteerder of zijn agentschap: hij beschikt over een tool die in real time de plaats en het geografisch bereik kan bepalen waar hij zijn boodschap wil verspreiden (250 meter of 3 km rond een handelszaak bijvoorbeeld).

Wat resultaten betreft, vertonen de eerste geolocale campagnes een interactiegehalte dat duidelijk boven dat van de traditionele nationale banners ligt. "Het interactiegehalte ligt tussen 1,5 en 4 keer hoger dan de traditionele display campagnes", meent Bruno Van Boucq.

Het nieuwe aanbod wordt verkocht per CPM aan een tarief van 25 euro, "wat ongeveer de prijs is die op premiumsites gevraagd wordt voor een banner", stipt men aan bij Beweb. Een handelaar kan zo bijvoorbeeld een campagne lanceren met een budget van 100 euro, waarbij hij zich gedurende een maand verzekert van een geolocale aanwezigheid op de meeste grote nieuwssites

Back to top button
Close
Close