De Belgische e-retail stijgt met 5% in een maand tijd

In september is de index van e-retailverkopen van BeCommerce Capgemini gestegen met bijna 5% (144 punten) tegenover de maand tevoren. En het conversiegehalte klimt ook.

post-image-3

Deze stijging heeft de prestaties van de maand augustus overtroffen, toen er slechts een maandelijkse groei van 1% was tegenover juli. Op jaarbasis is de index in september gestegen met 4,6%, met een record toename van 156% voor het tweede trimester 2011. Tussen april en september vertoont de markt van de online handel dus een stijging met 10%.

Maar het ene jaar is het andere niet: in 2011 werden de sterkste stijgingen genoteerd in januari, februari, en mei, in tegenstelling tot de maanden maart en april (daling) en augustus (stagnering). Een scenario dat fel verschilt van 2010, dat een sterke stijging kende in de grote vakantie (29%) om in oktober terug te vallen, terwijl in 2011 de zomer slechts een groei bracht van 1%, vooraleer een heropleving te kennen in september.

Een andere les die men uit deze index kan trekken: de gemiddelde bestelling bedroeg 141 euro in augustus, maar steeg een maand later tot 156 euro. Het online conversiegehalte bij de deelnemende online retailers ging in één maand tijd van 2,1% naar 2,4%. De bruto gemiddelde uitgave per bezoeker bedroeg in september 3,05 euro, het hoogste resultaat van het jaar 2011.

Yannick Muriat, verantwoordelijke e-Retail index bij Capgemini Belgium, baseert zich op de goede resultaten van september om voor oktober een vermoedelijke groei te voorzien.

Tina Spooner, Chief Information Officer bij IMRG, merkt op dat de curven van de Belgische aankopen over het algemeen overeenkomen met wat men in het Verenigd Koninkrijk ziet, waar Capgemini eenzelfde enquête houdt. "Het is bemoedigend om in september zowel een groei vast te stellen van de gemiddelde waarde van de aankoop als van het conversiegehalte bij de e-shops die deelnamen aan de index".

Ter info: bij dit onderzoek zijn 17 e-retailers betrokken waaronder Carrefour, Pixmania, La Redoute, Bivolino en Unigro.

Back to top button
Close
Close