Apple maakt buzz van reclame!

Het marketingbudget van Apple blijft voor de meeste merken een interessante case study. Met reden, want in 2011 vertegenwoordigt dat budget minder dan 1% van het omzetcijfer van het bedrijf, dat liever speculeert op de "buzz" verspreiding via zijn talrijke fans en invloedrijke gebruikers. Een woordje uitleg.

post-image-3

Apple heeft haar 10-K activiteitenrapport voor het jaar 2011 gepubliceerd. Dit zeer gedetailleerde rapport wordt gevraagd door de SEC (Amerikaanse beursautoriteit) aan alle bedrijven, al dan niet op de beurs genoteerd. Dit nieuwe rapport onthult dat de reclame-uitgaven van Apple 933 miljoen dollar bedroegen in 2011, tegenover 691 miljoen in 2010 (en 500 miljoen in 2009). Het reclamebudget van Apple blijft dus evolueren, maar is toch nog altijd zeer bescheiden in vergelijking met zijn omzetcijfers vermits het slechts 0,8% van inkomsten vertegenwoordigt, tegenover 1% in 2010!

De 933 miljoen dollar voor reclame mag veel lijken, maar het is nuttig om eraan te herinneren dat Apple twee keer minder geld uitgeeft aan marketing dan bedrijven zoals Microsoft of Dell. Om maar te zeggen dat de return on investment bij Apple bijzonder indrukwekkend is, en dat tal van bedrijven uit de hele wereld ervan dromen.

Het is nog altijd zo dat Apple aan marketing iets minder dan de helft van zijn R&D (Research & Development) budget besteedt, dat geschat wordt op 2,4 miljard dollar in 2011 (2,2% van de globale inkomsten van het bedrijf).

Back to top button
Close
Close