Internet Banking: zijn de Belgen goede betalers?

Een enquête, uitgevoerd door iVox op vraag van Zoomit, werpt een licht op de gewoonten van de gebruikers op vlak van Internet Banking. Wat is hun houding tegenover domiciliëring? Zijn er verschillen per regio? Wat zijn de redenen die de betaalachterstallen verklaren? Enkele interessante cijfers, die men met een vleugje humor moet beschouwen...

post-image-3

Het onderzoek van iVox leert ons dat een grote meerderheid van de mensen (81,5%) geen gebruik maakt van de betalingswijze per domiciliëring, omdat zij "liever zelf controleren wat betaald wordt, om zo het budget beter te beheren".

Wat het verschil mannen/vrouwen betreft, lijkt het erop dat de mannen nog altijd meer gevoelig zijn voor technologische trends, terwijl vrouwen nog altijd verantwoordelijk zijn voor het huishouden, en verzot op shopping. 46,1% van de ondervraagde vrouwen verkiest om de facturen overdag te betalen, terwijl de mannen dit eerder `s avonds doen (51,2%). Het zal niet echt verbazen dat 16,4% van de vrouwen weinig interesse heeft voor nieuwe toepassingen, in tegenstelling tot de mannen die eerder staan te springen voor nieuwe trends: 12,4% tegenover 8,4% bij de vrouwen.

Een ander interessant fenomeen: 19,8% van de mannen betaalt zijn facturen te laat, om zo lang mogelijk het geld op de rekening te houden, terwijl de vrouwen over het algemeen terugschrikken voor het domiciliëren van de betalingen, omdat er te weinig geld op de rekening zou kunnen staan.

Bekijkt men de leeftijd van gebruikers van PC banking, dan stelt men vast dat de ouderen meer gedisciplineerd zijn, en het meest geneigd zich aan nieuwe technologieën aan te passen. Hoe ouder, hoe meer de ondervraagden geneigd zijn om gebruik te maken van domiciliëring (45 % op 50 jaar).

Wat geografische verspreiding betreft zijn de Belgen aan elkaar gewaagd: 65% van de Nederlandstaligen, en 55% van de Franstaligen domicilieert zijn facturen. Met dit verschil dat meer Franstaligen hun factuur binnen de week betalen.

Tot slot, op een schaal van 1 tot 5 geeft de meerderheid van de ondervraagden een score van 4 aan  het vertrouwen dat hij heeft  in het gebruik van internet om zijn bankrekening te beheren, elektronische facturen te ontvangen, en bankverrichtingen online uit te voeren.

Back to top button
Close
Close