Comeos : Twee handelaars op drie verwachten online groei

Voor het eerst heeft Comeos, de federatie voor handel en diensten, de online handel in België in kaart gebracht. De ‘klassieke’ handelaars richten zich steeds nadrukkelijker op de e-commerce, investeren in online toepassingen en rekenen op een sterke groei van het omzetcijfer in 2012.

post-image-3
In zijn halfjaarlijkse ledenenquête heeft Comeos nu voor het eerst gepeild naar de inspanningen en de resultaten rond online handel. Vorig jaar zag 58 procent van de handelaars die ook online actief zijn, de omzet stijgen. Voor volgend jaar verwacht zestig procent een omzetstijging van minstens 50%. “Al moet ik die cijfers meteen relativeren”, zegt Dominique Michel, Gedelegeerd bestuurder van Comeos. “De online omzet bedraag tussen de nul en de vijf procent van het totale zakencijfer van een gemiddeld lid. De groei zal dus wel spectaculair zijn in procenten, maar daarom nog niet in absolute cijfers.”
 
Logistieke problemen doordacht aanpakken
 
De enquête maakt duidelijk dat handelaars niet over één nacht ijs gaan bij hun online plannen. Vijf jaar geleden had 70% van de klassieke handelaars een informatieve website, nu is dat 100 procent. Toen kon je bij 15% van hen producten bestellen, nu kan dat bij bijna de helft. Het echte online handel drijven, kon in 2005 bij nauwelijks 8 procent van de winkeliers. Nu is dat gestegen tot veertig procent. Van diegene die op het internet verkopen, gebruikt één op vier de sociale media als extra promotiekanaal. Eén op vijf ontwikkelt aanbiedingen die uitsluitend online gelden.
 
“Dé uitdaging waar handelaars voor staan, is de logistiek”, zegt Dominique Michel. “We zitten traditioneel in een omgeving waarin mensen naar ons toekomen om aankopen te doen. Wanneer we dat omdraaien, en mensen van thuis uit aankopen laten doen, moeten we de logistiek helemaal opnieuw bekijken. Leveren we vanuit een winkel? Of vanuit centrale depots? De handelaars zijn eerder voorzichtig – ze willen absoluut vermijden dat ze een parallel bedrijf uitbouwen, dat naast hun huidige activiteiten werkt. Vandaag verzorgen 40 procent van de handelaars thuisleveringen; zestig procent zet ophaaldiensten op in de winkel. En zeven procent schakelt alternatieve ophaalpunten in.”
 
Betalen en betaald worden op een veilige manier
 
De handelaars hebben relatief weinig last van fraude bij online betalingen, maar zijn toch vragende partij om een uniform, gebruiksvriendelijk en veilig betaalplatform voor e-commerce te laten ontwikkelen. “Een systeem zoals het in Nederland bestaat, met Ideal, zou de perfecte oplossing zijn”, zegt Dominique Michel. “Het is een betaalsysteem dat door alle betrokken partijen wordt erkend, en groot vertrouwen inboezemt. In België heb je te veel uiteenlopende opties: overschrijving, kredietkaart, online bankieren met telkens weer andere modaliteiten,..”
 
E-commerce heeft in ieder geval een mooie toekomst in België. “Buurlanden staan misschien verder dan ons wat het aantal pure webwinkels betreft”, besluit Dominique Michel. “Maar in Nederland zie je dat er ontzettend veel amateuristische éénmansbedrijfjes bij zitten. Winkeltjes die uit een garage worden geleid, en die zelden een lang leven beschoren zijn. De naambekendheid, de uitstraling en het vertrouwen dat de ‘traditionele’ handelaars – de huizen van vertrouwen - bij klanten opwekken, zal ongetwijfeld voor een enorme boost zorgen.”
 
Bron : Comeos
Back to top button
Close
Close