Microsoft lanceert "Xbox Live Advertising" in België

Exclusief! Digimedia was in primeur uitgenodigd op de voorstelling van het nieuwe publiciteitsplatform van Microsoft voor de Xbox Live console. Een lancering waarbij de spits afgebeten wordt door de bank BNP Paribas, die beschouwd wordt als een adverteerder die er nooit voor terugschrikt om nieuwe media uit te testen. Een woordje uitleg.

post-image-3

2011 was een jaar van records voor de Xbox! Qua publiek heeft de console immers de grootste groei uit zijn geschiedenis neergezet: 35 miljoen Xbox live leden in 35 landen en 55 miljoen consoles verkocht wereldwijd. Deze groei is deels  te danken aan het commerciële succes van de Kinect accessoire, die door het Guinness Book of Records beschouwd wordt als het elektronische toestel voor het grote publiek dat tot nu het snelste verkocht werd (8 miljoen in de eerste 60 dagen).

Een inleiding om te zeggen dat de console van Microsoft nu, na een testfase op andere markten, open gesteld wordt om door adverteerders in België getest te worden.

Die krijgen nu kort samengevat toegang tot 190.000 Xbox Live consoles met internettoegang in ons land (van de 264.000 consoles die er in België verkocht zijn). Achter deze relatief bescheiden install base zit er echter een community van actieve, geëngageerde gamers, die "het grootste sociale netwerk op de tv" genoemd wordt.

Het Xbox platform biedt de adverteerders zo een breder spectrum publiek, temeer omdat Microsoft schat dat 40% van de tijd die op de  Xbox Live doorgebracht wordt, besteed wordt  aan andere activiteiten dan games! De bezigheden buiten de games (tv, film, muziek, chat op sociale netwerken) vertegenwoordigen met andere woorden "een mooie gelegenheid om reclameboodschappen in diverse vormen te verspreiden, op voorwaarde dat ze niet opdringerig zijn", zo verklaart Alex Lebedoff bij Microsoft Advertising.

Momenteel zijn de nieuwe marketingmogelijkheden, die op de Xbox Live in België aangeboden worden, beperkt tot de inlassing van interactieve videospots in volledig scherm (high definition en internetaansluiting). Maar Microsoft belooft ons dat het platform in de loop van 2012 andere, meer originele formaten zal verwelkomen (integratie met smartphones, minisites, enz.) zodra de kritische massa van consoles met internetverbinding groter zal zijn.

Ondertussen hebben de eerste Belgische adverteerders, Coca-Cola en BNP Paribas, al gebruik gemaakt van het nieuwe medium, dat de verdienste heeft dat het een hogere Click Through Rate biedt (gemiddeld 2,75%) dan wat de marketeers gewoonlijk zien bij display bannering (0,10%). De eerste merken hebben zelf kunnen meten hoe belangrijk de integratie van een Xbox Live campagne in hun marketingplan is.

Uiteindelijk bevestigt de mening van PNB Paribas de conclusies van verschillende mediastudies, die lijken aan te tonen dat publiciteit op de Xbox Live beter presteert dan reclame op tv, zowel qua performantie, als qua engagement, doordringen van de boodschap, als aankoopintentie. Bij deze onderzoeken hebben de gebruikers gemiddeld 8 minuten interactie met een merk doorgebracht op Xbox Live, tegenover slechts 30 seconden op de tv.

Een laatste element: de tarieven van een campagne starten vanaf 7.500 euro.

Back to top button
Close
Close